بجنورد-ایرنا- سرپرست اداره امور عشایری شهرستان شیروان گفت: ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن نهاده جو، کنسانتره و سبوس سال گذشته بین عشایر این شهرستان خراسان شمالی توزیع شد.

قاسم رضایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: از این میزان؛ سه هزار و ۵۰۰ تن نهاده مدت دار ۶ ماهه با قیمت هر کیلویی ۱۰۳ هزار ریال بین عشایر توزیع شد.

وی افزود: عرضه مدت دار نهاده دامی، اقدام حمایتی دولت برای عشایر است تا در شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی ها، مشکلات تولید گوشت قرمز عشایر به حداقل برسد.

سرپرست اداره امور عشایری شهرستان شیروان گفت: عشایر این شهرستان با ثبت نام در سامانه بازارگاه نسبت به دریافت نهاده مدت دار برای حمایت از تولید و استفاده دام سبک اقدام کردند و این میزان نهاده دامی بین ۲ هزار خانوار عشایری برای استفاده ۲۸۰ هزار راس دام سبک توزیع شد.

وی بیان کرد: عشایر با ثبت نام در این سامانه، نهاده مدت دار دریافت می کنند و چهار ماه بعد از دریافت نهاده، بهای آن را پرداخت می کنند و یا در قبال آن، گوشت تحویل دولت می دهند.

به گفته وی عشایر این شهرستان سال گذشته، چهار هزار تن گوشت قرمز تولید کردند.

خراسان شمالی ۶ هزار و ۲۵۰ خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار جمعیت دارد و این قشر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی استان را تولید و تامین می کنند.

در این استان یک میلیون و ۹۷۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که شامل یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و مابقی بز و بزغاله است و همچنین این استان دارای ۸۲ هزار راس دام سنگین است که ۷۹ هزار و ۷۵۸ راس گاو و گوساله و ۲ هزار و ۴۹۱ نفر شتر دارد.

شیروان بعنوان قطب عشایر استان دارای ۱۵ هزار نفر جمعیت عشایری با ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار در قالب ۹ طایفه که ۳۵۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.