به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، حمید طریفی حسینی در گردهمایی ارزیابان و تسهیلگران آزمون استخدامی آموزگاران مناطق نوزده گانه شهر تهران، از معلم به عنوان مهمترین رکن جریان کیفیت بخشی و کارآمدسازی نظام تعلیم و تربیت و مدارس کشور یاد کرد و افزود: در نظام آموزش ابتدایی که اصل و اساس کار تربیت بر عهده یک معلم پایه است، این امر از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. بنابراین برای انتخاب بهترین و شایسته ترین افراد به عنوان معلم دوره ابتدایی باید دقت بیشتری داشته باشیم.
طریفی حسینی برگزاری آزمون های استخدامی، تغییر شیوه جذب معلمان و استخدام معلمان جدید را یک فرصت تاریخی بی نظیر برای نوسازی و تقویت سرمایه انسانی در نظام آموزش ابتدایی دانست که باید مغتنم شمرده شود.
وی افزود: فرزندان و کودکان کشور که به عنوان امانت هایی در نظام تعلیم و تربیت به ما سپرده شده اند لایق شایسته ترین افراد بعنوان معلم هستند و ما باید بتوانیم دسترسی این کودکان را به آنچه شایسته آن هستند تضمین کنیم و این امر رقم نمی خورد مگر آنکه ما یک معلم با شایستگی های مورد تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای آن ها فراهم کنیم.
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، کار شناسایی، انتخاب و گزینش معلم مبتنی بر مدل شایستگی محور که یک مدل جدید و کارآمد در مدیریت سرمایه انسانی است برای اولین بار در این مقیاس در نظام اداری و استخدامی کشور اتفاق افتاد و وزارت آموزش و پرورش در اجرای این مدل ارزیابی و جذب نیروی انسانی در سال گذشته موفق عمل کرد و این تجربه موفق در اجرای مطلوب تر این مدل ارزیابی در آزمون استخدامی کنونی وزارت آموزش و پرورش مورد توجه قرار می گیرد.
طریفی حسینی در ادامه از بکارگیری این مدل ارزیابی به عنوان بخشی از فرایندهای جذب معلمان از طریق کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان در آینده نیز خبر داد و تصریح کرد: در این مدل ارزیابی شایستگی های معلمی هر داوطلب توسط چندین ارزیاب حرفه ای و از زوایای مختلف و با آزمون ها و ابزارهای گوناگون تحت بررسی قرار می گیرد و تلاش بر این است که توانمندترین و شایسته ترین افراد شناسایی شده و جذب وزارت آموزش و پرورش شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود این مدل سه وجهی که مبتنی بر ارزیابی شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای شغل آموزگاری ابتدایی طراحی شده است هم در بخش کتبی آزمون استخدامی و هم در مرحله ارزیابی تکمیلی این آزمون که ۶۰ درصد نمره داوطلب را تشکیل می دهد، لحاظ شده و ابزارهای ارزیابی نیز برای سنجش و احراز این شایستگی ها طراحی و بکار گرفته می شوند.
طریفی حسینی اذعان داشت: ارزیابان حرفه ای به عنوان افرادی که نقش اصلی ارزیابی را دارند اولین چیزی که باید بدانند این است که با دید حرفه ای در کار ارزیابی و قضاوت داوطلبان ورود کرده و دقت لازم، بدون هیچ گونه سوگیری و تعصب را برای احراز شایستگی های عمومی، شایستگی های تخصصی که مبتنی بر دانش موضوعی شغل معلمی و شایستگیهای حرفه ای که در واقع مبتنی بر مهارتها و تجارب فردی و خصلتهای ذاتی داوطلب نسبت به شغل معلمی است، داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن برشمردن سه گام اصلی در آموزش ارزیابان حرفه ای تاکید کرد: ارزیابان حرفه ای در گام اول باید چیستی و ابعاد و مولفه ها و شاخص ها و مصادیق رفتاری مورد نظر در این مدل شایستگی که قرار است مبتنی بر آن کار ارزیابی انجام شود را به بهترین شکل ممکن درک کنند.
وی برای ارزیابان، درک چرایی و منطق انجام این نوع ارزیابی برای جذب معلمان را گام ضروری دیگری دانست و بر ایجاد باور و ایمان نسبت به بکارگیری این روش ارزیابی برای پایبندی به اصول ارزیابی حرفه ای و ظرافتها و دقت لازم در انجام کار تاکید کرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تسلط بر چگونگی انجام کار و نحوه استفاده از ابزارها و آزمون ها و اجرای دقیق و صحیح ابزارها توسط ارزیابان را سومین گام آموزش ارزیابان حرفه ای دانست و تسلط بر نحوه نمره دهی و استفاده از ابزارهای ارزیابی را ضروری دانست.
طریفی حسینی در پایان بر ضرورت تشخیص ویژگی ها و روحیات، مهارت ها و توانایی های فرد داوطلب متناسب با شغل آموزگاری در دوره ابتدایی و انتخاب افرادی برای تحقق بخشیدن به تربیت تمام ساحتی در دوره ابتدایی تاکید کرد و لازمه این امر را توجه ارزیابان به هویت و اهداف دوره ابتدایی و مختصات و ویژگی های این دوره تحصیلی که در ابزارها و شاخص های ارزیابی مورد نظر نیز به آن ها توجه شده است، برشمرد.