رشته موسیقی ویژه دانش‌آموزان اوتیسم از مهر سال آینده

تهران - ایرنا - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: رشته‌های امور خدمات عمومی و موسیقی برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بویژه اوتیسم برای سال تحصیلی آینده قابل اجراست.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمیدرضا طریفی حسینی امروز در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه در توسعه و تاسیس مدارس کاردانش خاص ۴۲ کد صادر و ۸۰ رشته جدید ایجاد کرده‌ایم، افزود: تامین تجهیزات کارگاهی و توانمندسازی معلمان به منظور توسعه کاردانش‌ها صورت گرفته است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان با هزار ردیف استخدامی، سومین آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ بود که در تاریخ ۲۱ مهر برگزار شد.

طریفی حسینی ادامه داد: در این آزمون افرادی می‌توانستند شرکت کنند که حداقل مدرک لیسانس کاردرمانی و گفتاردرمانی داشته باشند، با توجه به اینکه تعداد فارغ التحصیلان این رشته‌ها در کشور کم است، بنابراین ۲هزار ۴۱۶ نفر در آزمون ثبت نام کردند که از این میان هزار و ۶۷۳ نفر در روز آزمون حاضر شدند.

وی عنوان کرد: هزار و ۱۶۸ نفر طی فرایند چند برابر ظرفیت، برای شرکت در ارزیابی تکمیلی آزمون مربی امور آموزش معلولین مجاز شدند که از این میان ۵۲۵ نفر در مرحله اول قبول نهایی شدند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: با هماهنگی در استان‌ها قرار بر این است که ابلاغ کاری این ۵۲۵ نفر از امروز اول بهمن ماه صادر شود و امکان فعالیت این تعداد افراد در مدارس فراهم می‌شود. همزمان با هماهنگی با دانشگاه فرهنگیان دوره آموزشی این ۵۲۵ نفر به صورت همراه با کار و ضمن خدمت انجام می‌شود.

طریفی حسینی ادامه داد: با توجه به خالی ماندن ردیف های استخدامی آزمون مربی امور آموزش معلولین به مرحله تکمیل ظرفیت کشانده می‌شود، با هماهنگی با معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارتخانه تلاش داریم ۵۴۱ نفر دیگر را در مرحله تکمیل ظرفیت برای ارزیابی تکمیلی فرابخوانیم که به زودی دفترچه تکمیل ظرفیت را منتشر می‌کنیم.

وی یادآور شد: در مرحله تکمیل ظرفیت بعضا افرادی که موفق نشدند به مرحله ارزیابی تکمیلی برسند، این شرایط برایشان فراهم می‌شود و پیش از پایان سال، مرحله تکمیل ظرفیت را تعیین تکلیف می‌کنیم.

جذب ۷۰۰ معلم برای مدارس استثنایی

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سازمان ۲ هزار و ۳۳۲ ردیف استخدامی در آزمون آموزگاری سال ۱۴۰۲ داشت که از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر جذب شدند.

طریفی حسینی ادامه داد: در آزمون استخدامی که آموزش و پرورش در حال تدارک و برنامه ریزی برای برگزاری آن در اسفند است، هم پیشنهاد حدود هزار و ۱۱۱ نفر آموزگار استثنایی را داشتیم. 

وی افزود: در حال رایزنی برای جذب و استخدام نیروهای خدمتگزار یا همیار دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی هستیم. این خدمتگزاران افرادی هستند که نقش کمکی برای والدین و معلمان در کنار دانش آموزان را دارند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآورشد: سرانه آموزش برای دانش آموز استثنایی حداقل ۵ تا حداکثر ۱۰ برابر دانش آموز عادی است و میانگین تراکم دانش آموزان استثنایی در کلاس کمتر از ۵ نفر است.

طریفی حسینی درباره تعداد دانش آموزان استثنایی گفت: روند تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه در گروه‌های معلولیت کلاسیک ثابت است اما این روند در برخی گروه‌های معلولیت مثل آسیب شنوایی به دلیل پیشرفت نظام سلامت رو به کاهش است. اکنون تعداد دانش آموزان استثنایی روندی ثابت و رو به کاهش دارد.

وی با بیان اینکه سال قبل ۸۶۰ هزار نفر مورد ارزیابی شایستگی حرکتی قرار گرفته‌اند، افزود: تا کنون مجموعا حدود ۷۰۰ هزار نفر یعنی تقریبا ۵۰ درصد تعداد کل نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ کلاس اول می‌روند، تحت سنجش سلامت قرار گرفته‌اند و یا برای انجام این سنجش نوبت رزرو کرده‌اند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: کار سنجش سلامت حدود ۶۰۰ هزار نفر دیگر را هم تا سه ماهه اول سال آینده انجام می‌دهیم و در خرداد ۱۴۰۳ پرونده سنجش نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ به کلاس اول می‌روند بسته می‌شود.


شرکت ۳ هزار دانش آموز استثنایی در مسابقات ورزشی و قرآن و عترت و نماز

وی افزود: امسال حدود ۳ میلیارد تومان از منابع سازمان را به تهیه ملزومات اولیه ۴۳۰ نمازخانه اختصاص داده اند، رویداد و مسابقه‌های مخصوص خودمان به صورت درون مدرسه‌ای و در سطح منطقه‌ای داریم که شامل المپیادهای ورزشی می‌شود و برای تابستان ۳ هزار نفر دانش آموزان استثنایی در مسابقات ورزشی و قرآن و عترت و نماز شرکت کردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین فرهنگیان مدارس استثنایی نیز مستقل از بخش عادی رویدادهای فرهنگی دارند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی و تاثیرات آن بر پوشش تحصیلی این دانش آموزان توضیح داد: در تعامل با بهزیستی، وزارت کشور و شهرداری اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است. حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تعهداتی بوده که شهرداری ها به ما داشته اند و ۵۳ میلیارد تومان آن محقق شده و به صورت کمک مستقیم یا ارائه خدمات به دانش آموزان صورت گرفته است.

وی یادآور شد: ۴۳ شهر و شهرستان هزینه ایاب و ذهاب را تأمین کرده اند و ۲۰ استان نسبت به بقیه استان ها فعال تر هستند. در شهر تهران ۳۵ میلیارد تومان شهرداری تعهد داشته که به ما پرداخت شده است.

طریفی حسینی خاطر نشان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۸۰ میلیارد تومان برای ایاب ذهاب خدمات صرف کرده که باید در زمینه آموزش و کیفیت بخشی به آن و توانبخشی و امور تربیتی خرج می شد چراکه وظیفه مستقیم ما ایاب و ذهاب دانش آموزان نیست.

وی با بیان اینکه ساخت ۱۱۹پروژه استثنایی در حال تکمیل است، ادامه داد: ۵۶ پروژه بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و ۲۸ پروژه بالای ۷۰ درصد هستند و امیدواریم تا پایان سال تمام شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: از نظر سرانه آموزشی هم اتفاقات خوبی رخ داده است. در هفته تربیت بدنی ۳۵ اتاق تربیت بدنی و کانون سلامت و تندرستی افتتاح کردیم. تامین اعتبار ۵۳ اتاق دیگر هم شده و ۵۶ اتاق هم تعهد داده اند. در طرح شهید سلیمانی ۲۲ زمین چمن مصنوعی و ۳۰ اتاق تربیت بدنی در یک سال اخیر فراهم شده است.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha