به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عرفان خسرویان روز شنبه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در نشست خبری درباره برگزاری این کنفرانس گفت: حکمرانی آموزش عالی مهارتی، آینده مشاغل و مشاغل آینده، مهارت آموزی و برنامه هفتم توسعه، نقش بخش های دولتی، عمومی و خصوصی در آموزش های فنی و حرفه ای و مطالعه تطبیقی جایگاه آموزش های مهارتی در ایران و جهان از مهم ترین محورهای این کنفرانس است.
وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفهای بزرگ ترین دانشگاه دولتی حضوری کشور است که در زیر نظام آموزشهای مهارتی حرکت میکند، افزود: آموزشهای مهارتی، سهم گستردهای در توسعه کشورها دارد بنابراین در دانشگاه فنی و حرفهای همه تلاشها بر این است که بتوانیم با تمام ذی نفعان بخش خصوصی و دولتی بخش مهارت یابی را طراحی کنیم که یکی از حوزهها مربوط به کنفرانس ملی مهارت و ایده است.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای درباره تعداد مقالات ارسال شده به کنفرانس اظهار داشت: حدود ۲۸۳ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که ۵۱ درصد از آنها پذیرفته شد و حدود ۱۴۵ مقاله برای کنفرانس ارائه و ۲۵ درصد به صورت شفاهی و مابقی به شیوه پوستر ارائه میشود.
خسرویان ادامه داد: مقالات این کنفرانس در پنج محور اصلی با رویکرد سیاستی با هدف شکل گیری به اکوسیستم حکمرانی مهارت، اشتغال، فناوریهای نوین در حوزه آموزشهای فنی و حرفه ای، آینده پژوهشی، مهارت آموزی و برنامه هفتم توسعه ارائه می شود.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از مقاله ها که در اولین کنفرانس ملی مهارت ایران ارائه می شوند، متعلق به بخش دولتی و ۴۰ درصد مقاله متعلق به صاحبان مشاغل غیر دولتی است، گفت: هدف اصلی این کنفرانس همراه کردن و هماهنگی بین همه ذی نفعان حوزه فنی و حرفهای در کشور است.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای افزود: این دانشگاه، سازمان فنی و حرفهای و دانشگاه جامع علمی کاربردی و بسیاری از بنگاهها به عنوان ذی نفعان آموزشهای فنی و حرفهای و سایر صنایع در بخشهای مهارتی هم افزایی و انسجام خوبی برای تدوین توسعه آموزشهای مهارتی در کشور فعالیت می کنند تا در ذهن مسئولان کشور تصویر شفاف تری از چالشها و فرصتهای آموزش فنی و حرفهای ایجاد کنند.
توسعه آموزشهای فنی و حرفهای نیازمند بودجه
خسرویان ادامه داد: ضرورت توسعه آموزشهای فنی و حرفهای بر همگان روشن است و از آنجایی که این آموزشها گران هستند، بنابراین نیازمند تامین بودجه هستیم، دولت بخشی از هزینهها را بر عهده دارد و باید بخش خصوصی هم وارد عمل شود تا بتواند چشم انداز روشنی را برای ریل گذاری و آموزشهای صحیح فنی و حرفهای در کشور ایجاد کند.
وی اضافه کرد: ۱۹۲ هزار دانشجو در ۱۸۳ شعبه دانشگاه فنی و حرفهای تحصیل میکنند، هیچ دانشجویی نداریم که نیاز به کار داشته باشد، اما در اکوسیستم زندگی خود فرصت شغلی نداشته باشد، در کنسرسیومهای اشتغال با همکاری صنایع نیازمندیها را تدوین کردیم و در برنامه پنج ساله آمایش رشتههای خود را به فراخور اکوسیستم دانشگاه و نیاز صنعت اصلاح میکنیم، دانشجو از بدو ورود به دانشگاه با کمک طرح کنسرسیومهای اشتغال بیکار نمیماند، معتقد هستیم که کنسرسیومها میتوانند مشکل بیکاری دانش آموختگان تمام دانشگاههای کشور را رفع کنند.
جایابی ۴۴ هزار فارغ التحصیل دانشگاه
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه هدف تحصیلات تکمیلی توسعه مرزهای علمی است، گفت: تلاش ما این است که در برنامه ای دو ساله دانشجو به اشتغال قطعی برسد. همچنین باید ۴۰ درصد از آموزشهای تمام دانشگاههای کشور مهارتی شوند و در ابن راستا دانشگاهها باید بازنگری سرفصلهای خود را جدی بگیرند.
خسرویان ادامه داد: با کنسرسیومهای اشتغال در سال گذشته حدود ۴۴ هزار فارغ التحصیل را جایابی کردیم.
وی اضافه کرد: ۱۹۲ هزار دانشجو در ۱۸۳ شعبه دانشگاه فنی و حرفهای تحصیل میکنند، هیچ دانشجویی نداریم که نیاز به کار داشته باشد، اما در اکوسیستم زندگی خود فرصت شغلی نداشته باشد، در کنسرسیومهای اشتغال با همکاری صنایع نیازمندیها را تدوین کردیم و در برنامه پنج ساله آمایش رشتههای خود را به فراخور اکوسیستم دانشگاه و نیاز صنعت اصلاح میکنیم، دانشجو از بدو ورود به دانشگاه با کمک طرح کنسرسیومهای اشتغال بیکار نمیماند، معتقد هستیم که کنسرسیومها میتوانند مشکل بیکاری دانش آموختگان تمام دانشگاههای کشور را رفع کنند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه هدف تحصیلات تکمیلی توسعه مرزهای علمی است، گفت: تلاش ما این است که در برنامه ای دو ساله دانشجو به اشتغال قطعی برسد. همچنین باید ۴۰ درصد از آموزشهای تمام دانشگاههای کشور مهارتی شوند و در ابن راستا دانشگاهها باید بازنگری سرفصلهای خود را جدی بگیرند.
نیاز دانشگاه به بودجه ۱۰ هزار میلیاردتومانی
خسرویان در ادامه درباره بودجه دانشگاه گفت: بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای در سال ۱۴۰۱ که سال اول پساکرونا بود ۲ هزار میلیارد تومان بود که سال ۱۴۰۲ به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، امیدواریم در رویدادهای علمی اهمیت آموزش های عملی را در ریل گذاری کشور جا بندازیم چرا که به ۶ هزار میلیارد تومان برای اداره دانشگاه و نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان هم برای به روزرسانی کارگاهها نیاز داریم یعنی این دانشگاه امسال نزدیک به۱۰ هزار میلیارد تومان همت نیاز دارذ تا بتواند این شکاف بودجه ای را به عدد مطلوب برسانیم.
وی با بیان اینکه برای اولین بار در دولت سیزدهم «بورسیه مهارت» پیش بینی شده است، اظهار داشت: بورسیه مشاغل در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیش بینی شده است. در حال حاضر سقفی برای بورسیه ها وجود ندارد. فراخوان بورسیه مهارت از طریق سازمان دانشجویان اعلام شده است.
رییس دانشگاه فنی حرفه ای از ایجاد «پارک ملی مهارت و صنایع خلاق» در کشور خبر داد و یادآور شد: اقدامات لازم برای مجوز این پارک ملی انجام شده است، پارک ملی مهارت شهر مشاغل آینده جمهوری اسلامی خواهد بود چرا که در این پارک ملی برنامه هایی برای حل مشکل فارغ التحصیلان تکمیلی پیش بینی شده است.
تحصیل ۲۷۰۰ دانشجوی بین المللی در دانشگاه فنی و حرفه ای
خسرویان ادامه داد: براساس تفاهم نامه های بریکس و شانگهای، مناسبات این دانشگاه برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای برقرار است و بورس اعزام دانشجویان و اساتید به کشورهای اروپایی بیشتر به رومانی و آلمان انجام می شود.
وی با بیان اینکه ۲۷۰۰ دانشجوی بین المللی در دانشگاه فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل هستند، گفت: بیشتر دانشجویان خارجی این دانشگاه از کشورهای عراق و سوریه و لبنان هستند.