زلفی گل: آموزش مهارت محوری دانشگاه‌ها در حد انتظار نیست

تهران-ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم توسعه آموزش مهارتی ۴۰ درصد پیش بینی شده است، گفت: ما به‌عنوان مسئولان علم و فناوری باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم، چرا که آموزش مهارت محوری دانشگاه‌های نظری در حد انتظار نیست.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل روز دوشنبه افتتاحیه اولین کنفرانس ملی مهارت ایران که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، افزود: باید حواس ما باشد که شخصیت علمی فناوری و نوآوری کشور کاریکاتوری رشد نکنند باید هماهنگ رشد کنند و هماهنگ باشند که در کشور اثربخشی داشته باشند.

وی با بیان اینکه منظور از اینکه شخصیت های علمی ما باید هماهنگ رشد کنند، این است که باید نقش هر یک از بازیگران عرصه علمی را مناسب ببینیم تا اثربخشی و جایگاه خود را داشته باشد، یادآور شد: اگر قرار است ایران پیشرفت متوازن داشته باشد باید حتماً به بخش‌های مختلف علمی، فناوری و نوآوری کشور توجه شود مانند چرخ دنده ها که با یکدیگر هماهنگ کار می کنند.

وزیر علوم ادامه داد: توجه بیش‌ازحد به یک بخش و کم ‌مهری به بخش دیگر باعث می‌شود جورچین کشور ما ناقص بوده و این هم‌افزایی رخ ندهد، باید تصمیم‌گیری عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درست باشد، باید قانون را محترم بشماریم چرا که جوامع بشری براساس قانون مدیریت می‌شوند در جوامعی که به قانون کم توجهی شود در حد طرفیت‌ها پیشرفت‌ها رخ نمی‌دهد.

زلفی گل با یادآوری اینکه گاهی به قوانین علم و فناوری توجه لازم نشده است، گفت: به‌عنوان مثال اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان می‌کند قانون آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی، باید توجه کنیم آیا این تعداد دانشجو که با بودجه عمومی پدیرفته می‌شوند براساس نیاز کشور است؟ و همه براساس این قانون توسعه یافته اند؟ به طور حتم دراین زمینه نسب به قانون کم توجهی شده است.

وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه آمده‌است که آموزش مهارتی باید ۳۰ درصد باشد با نگاه خوش‌بینانه در حال حاضر ما توانسته ایم آن را به ۱۶ درصد برسانیم بنابراین یا باید موقعی که قانون‌گذاری انجام می‌شود واقعیت‌ها را ببینیم و آن‌چه که هست را تصویب کنیم یا این‌که ظرفیت‌ها را برای تحقق قانون مذکور آماده کنیم بنابراین در علم و فناوری در بسیاری موارد نسبت‌به قانون کم مهری شده‌است.

وزیر علوم با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم توسعه آموزش‌های مهارتی ۴۰ درصد پیش‌بینی‌شده است، گفت: ما به‌عنوان مسئولان علم و فناوری باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم، درحال‌حاضر دانشگاه‌های نظری ما آموزش‌های مهارت محوری دارند که در حد انتظار نیست و باید آسیب‌شناسی و آسیب‌های آنها را برطرف کنیم.

زلفی گل یادآور شد: در قانون برنامه توسعه هفتم مصوبه ای را پیش بینی کرده ایم که دستورالعمل آن را باید با همکاری وزارت بهداشت تدوین و در هیات وزیران تصویب شود، براساس این مصوبه میزان مهارت محور کردن آموزش‌های دانشگاهی افزایش می‌یابد. این موضوع در وزارت بهداشت تقریباً محقق شده‌است چون بیمارستان‌ها در دست دانشگاه علوم پزشکی است، در دانشگاه فرهنگیان نیز به‌همین صورت است چون دبیرستان‌ها و آموزشگاه‌ها در اختیار آموزش‌وپرورش اند ولی در وزارت علوم این‌گونه نیست.

وی ادامه داد: صنایع در دسترس وزارت علوم نیستند در دستورالعملی که قرار است آن را تدوین کنیم باید به‌گونه‌ای عمل شود تا منافع پذیرش دانشجو با منافع صنعت همسو شود تا دانشجوی ما را پذیرش کنند و مهارت محور شدن شکل بگیرد.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید نقص قوانین را برای مهارتی شدن آموزش رفع کنیم، گفت: درحال‌حاضر وزارت نفت ۶۰۰ نیاز را در سامانه ایده ها و نیازها ثبت کرده و بیش‌از ۱۵ هزار نیاز نیز توسط صنایع کشور در این سامانه ثبت‌شده است، اگر استادان و دانشجویان ما براساس این نیازها طرحی تعریف کنند پژوهانه ویژه به آن‌ها اختصاص داده می‌شود همچنین در آئین‌نامه ارتقا و ترفیع امتیاز می‌گیرند.

زلفی گل افزود: آیین‌نامه ارتقا تدوین شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده‌ که در این آیین‌نامه قرار است افرادی که علم را به فن و ثروت تبدیل کنند امتیازات ویژه‌ای دریافت کنند.

وی درباره مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها اظهار داشت: مسائل فرهنگی اصل هستند، ما نمی‌توانیم به آموزش و پژوهش توجه کنیم ولی مسائل فرهنگی را نادیده بگیریم، بزرگ‌ترین سرمایه یک جامعه فرهنگ جامعه است یکی از کارکردهای دانشگاه‌ها بحث فرهنگی است نتایج همه این آموزش‌ها در خدمت جامعه قرار می‌گیرد از این بابت است که این همایش نقش کلیدی در آموزش عالی کشور دارد.

وزیر علوم در ادامه درباره کتاب‌های درسی هم گفت: آئین‌نامه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال کردیم که براساس آن مشخص شده‌است که کتابی که تالیف می‌شود باید براساس چه شاخص‌هایی باشد و چه خروجی‌هایی داشته باشد برخی شاخص‌های تدوین کتاب‌های دانشگاهی نیاز محوری، هویت‌ساز بودن، مهارت محوری است که باید به آن توجه شود.

زلفی گل همچنین درباره دانشگاه فنی حرفه ای و جایگاه آن افزود: باید جایگاه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای را توسعه دهیم بنابراین پیگیر این هستیم تا این دانشگاه را به دانشگاه مهارت ملی تبدیل کنیم. دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد مبنی‌بر این‌که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شاغل هستند این درحالی است که ایجاد شغل برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار هزینه می‌برد برای همین است که رهبر معظم انقلاب به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار تأکید می‌کنند.

وی درباره ایجاد پارک علم و فناوری مهارتی و کنسرسیوم‌های اشتغال گفت: در دانشگاه فنی حرفه ای این موضوع پیگیری می‌شود. در ۲ سال گذشته توجه و فعالیت زیادی درباره دانشگاه فنی و حرفه‌ای صورت گرفته است مبنی براینکه بودجه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای هزار و دویست میلیارد تومان بود اکنون امیدواریم آن را به بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان برسانیم و تقریباً چهار برابر شود.

زلفی گل با بیان اینکه بیش‌از هزار و پانصد میلیارد تومان نیز در سفرهای ریاست‌جمهوری به استان‌های مختلف برای دانشگاه فنی حرفه‌ای پیش‌بینی‌شده است، تصریح کرد: مشکلات برخی از اساتید در خصوص استخدام هیات علمی در دانشگاه در حال برطرف شدن است.

زلفی گل: آموزش مهارت محوری دانشگاه‌ها در حد انتظار نیست

در دولت سیزدهم با توجه وزیر علوم دانشگاه فنی حرفه ای ارتقای خوبی یافته است

در ادامه این مراسم عرفان خسرویان رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه هدف اصلی کنفرانس شکل‌دهی و سیاست‌گذاری به اکوسیستم حوزه مهارتی کشور است، گفت: در ابتدای برنامه هفتم توسعه کشور قرار داریم و این کنفرانس می‌تواند چراغ راهی برای مجریان و برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران برای تحقق اهداف مهارتی کشور باشد.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که مطرح می‌شود نوع، نحوه و کنش نهادهای دولتی و خصوصی در حوزه آموزش‌ها و توسعه برنامه‌های فنی‌ و حرفه‌ای است، یادآور شد: دولت‌ها برای افزایش نرخ رشد و توسعه و پیشرفت برنامه‌ریزی‌ها می‌کنند. دولتی اگر بتواند کم‌تر از دو دهم درصد جی دی پی را افزایش دهد می‌توان گفت دولت موفقی است و این شاخص‌هایی که دائماً مقایسه و محاسبه می‌شوند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای سیاست‌های اقتصادی، صنعتی و برنامه‌های توسعه‌ای کشور را از برنامه های حوزه کارآفرینی و مهارت عنوان کرد و اظهار داشت: مدل‌های مختلفی در دنیا کار شده است که در طول کنفرانس مقالات ارزشمندی در این زمینه در پنل ها ارائه می‌شود معروف‌ترین مدل فنی و حرفه ای، مدل کشور آلمان است کشوری که اقتصاد قدرتمند و پایدار دارد و برنامه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای را دنبال می‌کند.

خسرویان افزود: کشور چین برنامه‌های جدی در حوزه فنی و حرفه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌است و میلیاردها دلار به این حوزه اختصاص داده است؛ کشور هند نیز به‌عنوان یک اقتصاد نوظهور، برنامه‌های مفصلی را در حوزه آموزش مهارتی و توسعه برنامه مهارتی طراحی کرده در حقیقت هند خود را پایتخت مهارت جهان معرفی کرده‌است می‌بینیم که همه کشورها برنامه‌های گوناگون دارند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: ما در ابتدای برنامه هفتم توسعه هستیم رهبر معظم انقلاب هم شعار امسال را بحث تولید با مشارکت مردم قرار داده‌اند اگر جهش تولید بخواهیم یکی از محورهای آن جهش حوزه مهارت در کشور است و باید با همکاری بین دستگاهی و سیاست‌گذاری های دقیق در بالادست بتوانیم برنامه‌های حوزه مهارتی و فنی‌حرفه‌ای را در کشور طراحی کنیم.

وی افزود: امیدواریم در این دو روز به این اتفاقات پرداخته شود افتخار ما این است که از ابتدای دولت سیزدهم در دوره جدید وزارت علوم با توجه وزیر علوم دانشگاه فنی‌حرفه‌ای ارتقای خوبی یافته است و دانشگاه فنی‌حرفه‌ای در نظام آموزش عالی کشور در شاخص‌های مختلف رشد خوبی داشته است.

به گزارش ایرنا، اولین کنفرانس ملی مهارت ایران امروز(دوشنبه) با حضور وزیر علوم و جمعی از دانشگاهیان در مرکز همایش‌های صدا و سیما گشایش یافت. این کنفرانس فردا به کار خود پایان می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha