مشهد-ایرنا- رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تاکنون ۱۶ هزار و ۹۶۶ هکتار بافت ناکارآمد، فرسوده، تاریخی و سکونتگاه غیر رسمی در ۹۶ شهر استان شناسایی شده است.

سمانه نصرالهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح بسته های تشویقی بومی (تسهیلات برای نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد ) علاوه بر بسته تشویقی ۱۹ بندی وزارت راه و شهرسازی برای ۹۲ شهر به صورت خاص با محوریت اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری های سطح استان و معاونت شهرسازی و معماری اداره کل با راهبری معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، در کمیسیون ماده پنج استان به تصویب رسیده و اعمال تخفیفات و تسهیلات این بخش به متقاضیان در حال اجراست.

وی اظهار کرد: بسته تشویقی شهرسازانه ۱۹ بندی وزارت راه و شهرسازی درباره سیاست‌های تشویقی کالبدی متضمن نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها و همچنین پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن است.

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به تدقیق محدوده‌های هدف بازآفرینی در استان اشاره و بیان کرد: محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده پنج استان، بررسی و در سامانه ستاد ملی بارگزاری شد که از این طریق امکان ساخت و ساز و استفاده از تسهیلات بازآفرینی شهری برای تمامی ساکنان و مالکان بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری فراهم شده است.

نصراللهی افزود: انتظار می‌رود نرخ نوسازی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد این شهرها به‌دلیل وجود مشوق‌های کالبدی به‌همراه سایر مشوق‌های مالی و اداری افزایش یابد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و تاثیر اطلاع رسانی مردمی، از همه فعالان محلات هدف بازآفرینی درخواست می شود تا همراستا با ادارات و سازمان ها با اطلاع رسانی میدانی، تخفیفات و تسهیلات مصوب شده را به آگاهی ساکنان محلات هدف برسانند ضمن اینکه اینفوگرافی تسهیلات مصوب ویژه هر شهر تهیه شده است و از هفته آینده در فضای مجازی منتشر می شود.

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران متولی نوسازی بافتهای ناکارآمد شهری، فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی در کشور است و به دلیل داشتن رویکرد مردمی‌سازی تجربه مشارکت مردمی را دارد و در این مسیر نوپا نیست، ساکنان و مالکان واحدهای فرسوده، سازنده‌ها و حلقه‌های میانی، سه رکن اصلی مردمی سازی هستند و این نکته را باید مد نظر داشت که در این رویکرد، کار باید توسط خود مردم و برای مردم انجام شود.

نصراللهی افزود: بسترسازی، تسهیلگری (تکمیل و تدوین بسته‌های تشویقی) رفع موانع و بهبود دهنده بودن چهار نقش مهم شرکت بازآفرینی شهری در راستای نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده محسوب می‌شود.