سنندج- ایرنا- مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: از هزار و ۶۱۵ روستای دارای سکنه استان، تاکنون کنتور برق هزار و ۳۷۹ روستا(معادل ۸۵ درصد) تکخوانی و از حالت بازفروش خارج شده است.

به گزارش ایرنا، هیوا لهونیان روز دوشنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران از اجرای ۱۰۰ درصدی طرح تکخوانی کردن برق روستاهای استان کردستان تا پایان سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به اینکه کمتر از ۱۵ درصد روستاهای سطح استان مشمول این طرح باقیمانده است، گفت: در سال جاری با برنامه ریزی های منسجم و دقیق، کنتور برق ۲۳۶ روستای باقیمانده که شامل ۱۴ هزار و ۷۸ خانوار روستایی است از حالت بازفروش خارج و با احتساب آن تمام روستاهای استان، طرح تکخوانی اجرا و عملیاتی می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان یادآور شد: با اجرای این پروژه مشکلات مربوط به قرائت کنتورهای بازفروش و تطبیق با کنتورهای مادر از جمله اختلاف قیمت مصرفی درتعدادی محدود از روستاها، شفافیت و دریافت آسان مطالبات مشترکین، حذف انشعابات غیرمجاز و ایجاد عدالت درصورتحساب های مصرفی مشترکین رفع خواهد شد.

لهونیان با بیان اینکه یکی از مطالبات همیشگی روستاییان تامین برق پایدار و بهره مندی از شرایط انشعاب و انرژی همچون مشترکان شهری است، افزود: در همین راستا با هدف ساماندهی قرائت و استفاده روستاییان از خدمات غیرحضوری، طی سه سال اخیر طرح تکخوانی کردن برق مشترکان روستایی با جدیت در دستورکار این شرکت قرار گرفته است.

در سیستم باز فروش، کنتوری مادر برای روستا نصب و مامور شرکت توزیع از طریق همان کنتور میزان برق مصرفی مشترکان و هزینه پرداختی را اعلام می‌کند اما در سیستم تک‌خوانی، هر مشترک یک کنتور جداگانه دارد و به صورت جداگانه نسبت به قرائت کنتور و چاپ قبض آن اقدام می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۷۵۰ هزار مشترک در بخش های مختلف خانگی، کشاورزی، صنعتی و اداری از خدمات شرکت توزیع برق کردستان بهره مند هستند.