تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۱

سنندج- ایرنا- "فول باک" یکی از طرح‌های ملی و از مصوبات ابلاغی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استانداری‌ها برای مقابله با قاچاق سوخت است؛ طرحی که زمستان سال گذشته در مرز باشماق مریوان استان کردستان هم آغاز شد.

به گزارش ایرنا، یکی از موضوع هایی که از سال ها پیش، همیشه در کردستان بحث‌برانگیز بوده، وجود گالن‌بدست‌های گازوئیل فروش در مرز باشماق مریوان است؛ افرادی که با گالن‌هایی به سراغ رانندگان ایرانی و عراقی می‌روند تا سوخت مورد نیاز خودروهای باری را تامین کنند، شغلی که قاچاق است.

این کار را دلالان خرده‌پا برای دلالان اصلی و بزرگ انجام می دهند دلالان اصلی سال‌ها است در مرز باشماق حضور دارند و برای رانندگان شناخته شده هستند، آنها به گفته دلالان خُرده‌پا، منطقه را میان خود تقسیم کار کرده‌اند و اجازه فعالیت به کس دیگری هم نمی‌دهند.

این وضعیت به دغدغه ای برای مسئولان استان در بحث قاچاق و توزیع خارج از شبکه سوخت تبدیل شده بود تا اینکه طرح باک پر مطرح و اجرای آن در دستور کار قرار گرفت.

فول باک، طرحی ملی است که در قالب آن میزان سوخت داخل باک کامیون‌های ایرانی خروجی از کشور بر اساس «باک پر» محاسبه و وجه آن بر اساس نرخ تعادلی مرزی دریافت و به حساب خزانه دولت واریز می‌شود؛ طرحی که حالا به گفته مسئولان پخش فرآورده های نفتی کردستان، قاچاق سوخت را به کمتر از پنج درصد کاهش داده است.

افزایش ۱۲ برابری فروش سوخت در پایانه باشماق بعد از اجرای طرح باک‌پر

در همین رابطه با مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان گفت و گو کردیم که اظهار کرد: طبق اعلام ستاد مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز، برای جلوگیری از قاچاق سوخت، طرح فول باک در تمام استان های مرزی باید اجرا شود.

جهانبخش نوکانی ادامه داد: این طرح ۲۵ دی ماه سال گذشته (۱۴۰۲) در کردستان با مجوز کمیسسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان آغاز شد.

به گفته وی، قبل از اجرای این طرح، روزانه حدود ۲۰ هزار لیتر گازوئیل به صورت قانونی در پایانه مرزی باشماق به فروش می رفت اما اکنون این عدد به ۲۵۰ هزار لیتر در روز رسیده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان با بیان اینکه قاچاق سوخت روند به شدت کاهشی داشته است، یادآور شد: اکنون راننده نفتکش یا کامیون ورودی و خروجی سراغ گالن بدست نمی رود، چرا که گازوئیل یورو۴ مستقیم از پالایشگاه تامین و در مرز باشماق عرضه می شود و قاچاقچیان توان تامین این سوخت را ندارند.

نوکانی افزود: پایش باک خودروهای عبوری از مرزهای استان و اجرای طرح‌ها و اقدامات کنترلی از جمله راه اندازی و بهره برداری سامانه فروش مرزی با هدف پایش و کنترل عملکرد عوامل پیمانکار طرف قرارداد و پایش باک خودروها با دستگاه های اندازه گیری دیجیتال با هدف کاهش خطای انسانی و جلوگیری از سواستفاده های احتمالی نیز، نقش مهمی در کاهش قاچاق سوخت داشته است.

واریز پنج هزار میلیارد ریال به حساب خزانه از محل فروش سوخت در پایانه مرزی باشماق

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان به این هم اشاره کرد که از زمان اجرای طرح باک پر، تاکنون ۲۳ میلیون لیتر نفتگاز به فروش رفته و حدود پنج هزار میلیارد ریال به حساب خزانه واریز شده است.

نوکانی اضافه کرد: اکنون کردستان گروه معین آذربایجان غربی و کرمانشاه است و این استان ها بعد از اجرای طرح فول باک، با هماهنگی نرخ فروش مرزی را تعیین می کنند.

وی روند اجرای طرح را بسیار خوبی ارزیابی کرد و یادآور شد: در آینده بعد از بسترسازی لازم و نصب قطعات و تجهیزات، طرح باک پر برای کامیونهای ترانشیپ (انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر) در پایانه مرزی باشماق و مرز سیرانبند بانه هم انجام خواهد شد.