به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری، مالک رحمتی در بازید از طرحهای مرزی استان ایجاد کریدور ارس و پایانه مرزی آغبند را نشانه نگاه راهبردی دولت به شهرستان مرزی خداآفرین دانست و گفت: اجرای این طرح افزون بر توسعه و پیشرفت این منطقه بهویژه در حوزه گردشگری، ترانزیت و اشتغال؛ زمینه رشد و رونق منطقه آزاد ارس مرکز خداآفرین را نیز فراهم خواهد کرد.
وی با اشاره به اهمیت استراتژیک جاده جلفا- کلاله، بر همکاری همه دستگاههای اجرایی با قرارگاه خاتمالانبیا در اجرای این پروژه طبق برنامه زمانبندی تاکید کرد و گفت: کمیته ویژهای در استانداری برای پیگیری این پروژه تشکیل میشود.
رحمتی افزود: آنچه که در این پروژه اتفاق افتاده یک پیگیری بسیار مهم و دیپلماسی موفقی بود که در دولت سیزدهم رقم خورد، چرا که در ترانزیت بینالمللی به دنبال یک شیطنتی بودند که ایران را حذف کنند، اما به برکت دیپلماسی و پیگیری موفق و موثر دولت، کشورهای همسایه نقش فعال ایران را در این حوزه پذیرفتند و در حال حاضر، حفظ جایگاه استراتژیک ایران در منطقه قفقاز و عینیتبخشی به اثرگذاری بینالمللی کشورمان منوط به اتمام این پروژه است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه توسعه متوازن استانها از اولویتهای دولت است، گفت: کریدور ارس یک شاهراه اقتصادی محسوب میشود و اگر ما بینالمللی، ملی، استانی، شهرستانی و حتی روستایی به موضوع نگاه کنیم، اهمیت بالای این جاده مشخص میشود و از همه ابعاد، استراتژیک بودن این جاده محرز است و هیچ بهانهای برای همراهی نکردن وجود ندارد.
در ترانزیت بینالمللی به دنبال یک شیطنتی بودند که ایران را حذف کنند، اما به برکت دیپلماسی و پیگیری موفق و موثر دولت، کشورهای همسایه نقش فعال ایران را در این حوزه پذیرفتند و در حال حاضر، حفظ جایگاه استراتژیک ایران در منطقه قفقاز و عینیتبخشی به اثرگذاری بینالمللی کشورمان منوط به اتمام این پروژه است.
وی با بیان اینکه موضوع ترانزیت در بحث توسعه بسیار مهم است، گفت: اگر در این مسیر به دنبال رونق اقتصادی هستیم باید ترانزیت رونق بگیرد و اگر این جاده محقق شود، ترانزیت رونق خواهد گرفت و به دنبال آن جذب گردشگر هم اتفاق خواهد افتاد.
وی گفت: در طول این ۱۰۷ کیلومتر، تعداد زیادی روستا وجود دارد که اگر این جاده احداث شود، خدمت رسانی به آنها افزایش خواهد یافت و به رشد، کارآمدی و توسعه منطقه آزاد نیز کمک خواهد کرد.
رحمتی از تشکیل یک کمیته ویژه برای پیگیری این پروژه خبر داد و گفت: این کمیته به ریاست استاندار، ماهانه تشکیل میشود و کار هماهنگی دستگاهها و تصمیمات استانی را برعهده خواهد داشت.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه نگاه قرارگاه خاتمالانبیا به پروژه اقتصادی نبوده و ماموریتمحور است، ما نیز وظیفه داریم از دولت و سازمان برنامه و بودجه پیگیریهای لازم را برای تخصیص اعتبار آن انجام دهیم.
رحمتی با تاکید بر اینکه تقسیم کار در چنین پروژه مهمی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: شرایط پروژه ایجاب می کند پراکندگی کارگاهها را افزایش دهیم تا سرعت پیشرفت آن بیشتر شود.
استاندار آذربایجان شرقی بر رعایت زمانبندی اجرای پروژه تاکید کرد و افزود: انجام زمانبندی برای اجرا و اتمام این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازمه آن تحویل نقشهها توسط کارفرما و انجام مطالعات زیست محیطی است.
رحمتی تاکید کرد: در طول مسیر پروژه ۱۰۷ کیلومتری، چند نقطه برای احداث مجتمعهای رفاهی برای ارائه خدمات به مردم و مسافران در نظر گرفته شود.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: این پروژه، جادهای خواهد بود که کشورهای همسایه ما از آن استفاده خواهند کرد، بنابراین قرارگاه در کنار کارهای خوبی که همیشه انجام داده، به این منطقه نیز حساسیت ویژهای داشته و از آخرین مطالعات، دانش علمی و تکنولوژی بهره می گیرد تا یک افتخار دیگری رقم بخورد.
سد قیز قلعه سی آماده بهره برداری است
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به افتتاح قریب الوقوع سد قیزقلعهسی شهرستان خداآفرین با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان افزود: سد قیزقلعهسی یکی از افتخارات بزرگ مهندسان داخلی که با اتکا به دانش و فنآوری بومی کشور ساخته شده، به طور کامل آماده بهرهبرداری است و سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب مرزی از طریق این سد، تنظیمگری و برای تامین آب حدود ۹ هزار هکتار اراضی پایاب در اختیار کشاورزان قرار میگیرد.
استاندار آذربایجان شرقی علاوه بر پروژه های عمرانی نوار مرزی استان ، از پایانه های مرزی جلفا و نوردوز هم بازدید کرد.
مالک رحمتی همچنین در سفر یک روزه به منطقه مرزی استان با حضور در پاسگاه «کردشت» از تلاش مرزبانان قهرمان قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، پانزدهم مهرماه ۱۴۰۲ در نشست روسای کمیسیونهای مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان صورت جلسه اجرایی شروع عملیات پل آغبند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد. بر اساس این صورت جلسه، پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایهگذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد. این پل به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، احداث میشود.