شهرکرد- ایرنا- استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با تقویت زیرساخت‌ها و تامین الزمات مورد نظر، شهرکرد به عنوان شهر جهانی نمد به ثبت برسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی حیدری روز پنجشنبه در دیدار با معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: برای کسب عنوان جهانی شهر نمد، نیاز به تسهیلات و حمایت‌هایی داریم که می‌طلبد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این خصوص مساعدت کند.

وی در ادامه به نقش مهم صنایع‌دستی در تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: در همین راستا چهار کارگروه رونق‌بخشی به گردشگری و صنایع‌دستی، رونق‌بخشی به صنایع و معادن، مسکن و دامداری و کشاورزی در استان تشکیل شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی در استان مورد تاکید است، گفت: علاوه‌بر آن این الزام ایجاد شده که در بازارچه‌های عمومی هم محصولات صنایع‌دستی استان عرضه ‌شود.

حیدری افزود: عرضه صنایع‌دستی نه تنها می‌تواند هویت بومی را حفظ کند بلکه می‌توان در رونق اقتصادی هم موثر واقع شود.

وی با بیان اینکه در ۲ سفر رییس‌جمهور به استان اعتبارات قابل توجهی به گردشگری و صنایع دستی استان اختصاص داده شد، گفت: با این وجود برای رونق صنایع‌دستی استان نیاز به تسهیلات و اعتبارات بیشتری است چراکه این استان هم محرومیت تاریخی دارد و هم به واسطه نبود صنایع بزرگ نمی‌توان از این ظرفیت در رونق اقتصادی و توسعه فعالیت‌های صنایع دستی استان استفاده کرد.

تکمیل زنجیره‌ ارزش صنایع‌دستی در دستور کار قرار دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: برای نخستین بار هویت زنجیره‌های صنایع‌دستی با همت وزارت میراث فرهنگی در حال شکل‌گیری است.

محمدکاظم منزوی افزود: در استان نیز تلاش داریم تا زنجیره هویت‌بخش صنایع‌دستی را شکل دهیم و در کنار تکمیل زنجیره‌های ارزش اقتصادی به زنجیره ارزش فرهنگی نیز توجه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: بازاریابی و فروش حلقه‌های مفقوده زنجیره ارزش در بخش صنایع‌دستی است که درصددیم این چالش را برطرف کنیم.

به گزارش ایرنا، رشته‌های صنایع‌دستی فعال در استان شامل بافته‌های داری نظیر گلیم، چوقابافی، نواربافی، البسه محلی، گیوه‌دوزی، قلم‌زنی روزی فلز، سفالگری سنتی، زیورآلات سنتی، احجام فلزی، نگارگری و تذهیب، ملیله‌دوزی، خاتم‌کاری، سرمه‌دوزی، صنایع چوب نظیر معرق و مشبک، حجاری سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، فیروزه‌کوبی، میناکاری، رنگرزی سنتی، نقاشی روی شیشه، پاپیه‌ماشه، گچ‌بری سنتی، بافتنی‌های سنتی، خراطی و چوب، چلنگری سنتی و چاپ قلمکار از مهمترین رشته‌های صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

تاکنون ۴۸ رشته صنایع دستی استان دارای نشان ملی و ۹ رشته موفق به دریافت نشان بین‌المللی شده است.

در این استان ۳۷ تعاونی زیرمجموعه اتحادیه صنایع دستی در استان فعال است و حدود ۷۵۰ هنرمند صنایع دستی نیز ززیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.