تهران بزرگ - ایرنا - معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تخلفات ساکن و دوبله در رصد پلیس است و از چشم ماموران راهور دور نمی‌ماند.

به گزارش ایرنا از مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ؛ سرهنگ فیروز کشیر روز پنجشنبه افزود: انواع سد معبر مانند دستفروشی، بساط گسترانی و یا چیدمان لوازم و وسایل توسط برخی مغازه‌داران مقابل محل کسب در پیاده‌روها تخلف است و همه این تخلفات و موارد مشابه برابر ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها سد معبر محسوب می‌شود و شهرداری ملزم به برخورد با آنها در سطح شهر است.

وی اظهار کرد: خودروها با سد معبر در معابر باعث بسته شدن راه دیگر شهروندان و خودروها می‌شوند که این هم از تخلفات سدمعبر است.

سرهنگ کشیر ادامه داد: بیشترین تخلفات ساکن بیشتر در هسته مرکزی شهر، مراکز تجاری، محل‌های خرید و فروش شاهد هستیم که متاسفانه برخی از شهروندان این مهم را رعایت نکرده و با تخلفات دوبله و سد معبر به دور از چشم پلیس باعث برهم زدن نظم عبور و مرور می‌شود که البته توسط تیم‌های گشتی پلیس راهور تهران بزرگ و یا از طریق دوربین‌های نظارتی سطح شهر رصد و با این تخلفات برخورد می‌شود.

وی اضافه کرد: برابر ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی توقف در پیاده‌روها و گذرگاه‌های پیاده، توقف در ورودی و خروجی اتومبیل رو ساختمان ها، مقابل مراکز ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۲۵ و مراکز فوریت‌ها، در ۱۵ متری شیرهای آب آتش نشانی و شیرهای منصوب به این موضوع، در ۱۵ متری چراغ‌های راهنمایی و رانندگی ممنوع است.

معاون اجتماعی پلیس راهور پایتخت گفت: در بند ۱۱ ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت بیان شده که در خیابان‌هایی که پیاده‌رو آنها قابل عبور نبوده و پیاده‌ها مجبورند از سطح سواره رو عبور کنند حتی اگر آنجا تابلوی مطلقا ممنوع نداشته باشد هیچ خودرویی حق توقف در آن محل را ندارد یعنی آیین نامه راهنمایی و رانندگی محل را امن می‌کند که سد معبر نباید انجام شود تا عابر پیاده بتواند از آن بخش استفاده کند.

توقیف خودرو به سد معبر نمی‌ارزد

سرهنگ کشیر درباره سد معبر خودروهای پارک شده در معابر گفت: پلیس در مواجه به سد معبر در وحله اول با اعمال قانون برخورد می‌کند ولی اگر سد معبر طوری باشد که باعث راه‌بندان شود خودرو توقیف و به توقفگاه و پارکینگ هدایت می‌کند و متصرف وسیله نقلیه برای ترخیص خودرو باید مراحلی را طی کند که به سد معبر نمی‌ارزد.

وی افزود: همانطور که از معنای لغوی سد معبر مشخص است و به معنای مانع شدن از تردد عامه مردم است، در قانون شهرداری‌ها و آیین نامه راهنمایی و رانندگی هر کدام به نوعی به این موضوع پرداخته شده است.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با تشریح انواع سد معبرها گفت: سد معبرهایی چون دستفروشی، بساط گسترانی و چیدمان لوازم برخی از مغازه داران در جلوی محل کاسبی خود در پیاده روها را داریم که به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداری تخلف محسوب شده و سد معبر است و شهرداری‌ها ملزم به برخورد با این نوع از سد معبر است.

سرهنگ کشیر با تاکید بر اینکه سد معبر جزء تخلفات ساکن محسوب می‌شود، ادامه داد: این تخلفات باعث سد معبر و جلوگیری از تردد شهروندان می‌شوند.

وی گفت: اگر وسیله نقلیه خود را در جایی پارک کنید که با توجه به جثه آن باعث شود که تابلوها و علایم راهنمایی و رانندگی پوشانده شود خود این موضوع هم باعث تخلف می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: ایستگاه‌های وسایل نقلیه همگانی مانند اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها ها و در محل‌هایی که تابلوی مطلقا ممنوع نصب شده به هیچ عنوان نباید توقف داشت و خودرو را پارک کرد.