رشت - ایرنا - معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای نخستین بار ایران ریاست شورای بین المللی زیتون را عهده دار شده است، گفت: در همین راستا باغ و کلکسیون ارقام زیتون دنیا را در رودبار رونمایی کرده و در حال پیگیری برای ورود و بکارگیری یک‌هزار ارقام زیتون از کشورهای دیگر در گیلان هستیم.

مهدی برومندی روز پنجشنبه در دیدار با استاندار گیلان با قدردانی از اهتمام ویژه استاندار در حوزه های مختلف به ویژه کشاورزی؛ گیلان را قطب تولید زیتون کشور خواند و بر توسعه ظرفیت های استان در این زمینه و تقویت صنایع تبدیلی این بخش شد.

وی با بیان اینکه برخی از محصولات کشاورزی، دامی و گوشتی برای کشور ارز آور است، گفت: طی ۲ و نیم سال گذشته در حوزه باغبانی با توجه به تاکیدات رییس جمهور و شخص استاندار، اقدامات خوبی در این بخش ها در گیلان انجام شد.

وی به نقش مهم گیلان در تولید مرغ گوشتی کشور اشاره کرد و افزود: سالانه بخش زیادی از مرغ استان تهران در گیلان تولید می‌شود که این امر نشان دهنده ظرفیت این خطه در حوزه‌های مختلف است.

وی در زمینه معرفی چند رقم جدید کیوی توسط دانشگاه گیلان هم عنوان کرد: یکی از این ارقام در فصل تابستان برداشت می‌شود که در نوع خود بی سابقه و این پژوهش ها کاری ارزشمند است.

وی با بیان اینکه با تلاش دولت سیزدهم موانع صادرات کیوی به کشورهای همسایه و دیکر کشورهای جهان از جمله هند برداشته شده است، تصریح کرد: کیوی محصولی صادراتی است ولی در گذشته با مشکلاتی در حوزه صادرات مواجه بودیم که در این دولت صادرات کیوی مورد توجه قرار گرفت و درآمد باغداران کیوی از ۳۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۰هزار میلیارد ریال در سال گذشته رسید.

برومندی چای را دیگر محصول راهبردی گیلان معرفی کرد و گفت: معیشت مستقیم بیش از ۵۰ هزار خانوار از چای است و با توجه به اینکه این محصول در سفره ایرانیان است در این دولت تولید آن از ۲۵ هزار تن به بالای ۳۴ هزار تن ارتقا پیدا کرد.

ضرورت توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی در بهبود و توسعه محصولات باغی گیلان 

استاندار گیلان هم در این دیدار با تاکید بر اینکه تنوع تولید محصولات باغی راهبردی در استان نیازمند توجه ویژه و اختصاصی است، گفت: دولت سیزدهم اقدامات زیربنایی اساسی برای حمایت از تولیدکنندگان و باغداران داشته است از این رو توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی در بهبود و توسعه محصولات باغی گیلان بیش از گذشته مدنظر است.

 اسدالله عباسی با برشمردن محصولات متنوع گیلان در حوزه باغی و لزوم توجه و حمایت ویژه از کشاورزان این حوزه که از تولیدکنندگان سطح کشور محسوب می شوند، افزود: گیلان تولیدکننده انبوه محصولات کشور و حتی در صادرات محصولات باغی همچون کیوی، زیتون، مرکبات و چای و دیگر محصولات زبانزد است و نقش موثری در تامین آنها دارد.

وی با تاکید بر توجه دولت سیزدهم به محصولات راهبردی کشاورزی در نقاط مختلف کشور از جمله گیلان تصریح کرد: در این دولت زیتون جزو کالاهای اساسی قرار گرفت به طوری که سالانه ۱۵ هزار تن روغن زیتون در کشور تولید و بخشی از آن با مجوز مربوطه، به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

استاندار گیلان همچنین از تولید نیمی از کیوی کشور در گیلان خبر داد و گفت: سالانه ۴۴۰ هزار تن کیوی در کشور تولید می شود که سهم گیلان ۲۲۰ هزار تن است از اینرو در راستای توسعه باغات کیوی برای نخستین بار ایستگاه تحقیقات این محصول در استان ایجاد شد.

وی همچنین خواستار توجه بیشتر به بهبود وضعیت تولیدکنندگان مرکبات در استان شد و گفت: قطع یقین حمایت های دولت سیزدهم مایه دلگرمی بیشتر کشاورزان است.