آبادان - ایرنا - امام جمعه خرمشهر با تاکید بر نقش هنر در بیان واقعیت‌های هشت سال دفاع مقدس گفت: جشنواره تئاتر فتح این شهرستان با نگاه ملی برگزار شود.

گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام محمدجواد عادل‌پور روز یکشنبه در آیین افتتاحیه جشنواره بیست و پنجمین جشنواره تئاتر خرمشهر در باغ موزه دفاع مقدس این شهر اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی و هنری همتراز انقلاب اسلامی، جهاد تبین است.

وی افزود: هنر موثرترین نوع جهاد تبیین است و می‌تواند در بیان واقعیت‌های دفاع مقدس و نقش آفرینی مردم در دفاع و مقاومت در برابر دشمن تاثیر گذار باشد.

حجت اسلام عادل پور ادامه داد: گاهی یک فیلم و یا تئاتر می‌تواند به بهترین شکل حوادث دفاع مقدس و حماسه خون و شهادت مردم خرمشهر را به عنوان پایتخت مقاومت بیان کند و باید از عنصر هنر در این مسیر استفاده کرد.

وی ضمن تاکید بر مستند سازی خاطرات رزمندگان و مدافعان خرمشهر اظهار کرد: خاطرات بسیاری از مردم، مدافعان و رزمندگان هنوز به رشته تحریر درنیامده است که باید آنها را گردآوری و تبدیل به آثار فاخر هنری کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان نیز در این آیین گفت: جشنواه تئاتر فتح خرمشهر در حد ملی برنامه ریزی شده است.

مجید منادی اضافه کرد: مقاومت، ایثار و فداکاری مردم ایران امروز در سراسر جهان در حال نمایان شدن و در فلسطین اشغالی بخصوص در غزه به خوبی قابل مشاهد است.

وی با تاکید بر بازخوانی و تدوین آثار ایثار و فداکاری مردم ایران به خصوص آبادان و خرمشهر در هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: باید از هنر در راستای ادبیات پایداری، فتح و مقاومت جریان سازی کنیم.

۹ نمایش بخش صحنه و ۱۰ نمایش در بخش خیابانی بیست و پنجمین جشنواره تئاتر فتح، خرمشهر حضور دارند.

عملیات بیت‌المقدس یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های نیروهای مسلح ایران در خلال جنگ ایران و عراق بود. نیروهای ایرانی با توان ۱۳۰ هزار سرباز در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ در محور اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان، به فرماندهی شهید علی صیاد شیرازی، با هدف آزادسازی خرمشهر این عملیات را آغاز کردند، که سه هفته بطول انجامید.

انجام عملیات بیت‌المقدس در چهار مرحله برنامه‌ریزی شده بود، که هر مرحله در مقایسه با عملیات ثامن‌الائمه و عملیات طریق‌القدس خود یک عملیات بزرگ به حساب می‌آید و آزادسازی خرمشهر که در پی اجرای مرحله چهارم انجام گرفت.