ایلام - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: بیماری زنگ زرد غلات با اطلاع‌رسانی گسترده و مشارکت فعال و مؤثر کشاورزان در سطح مزارع استان مهار شد.

"حشمت عزیزان" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به منظور جلوگیری از گسترش بیماری زنگ زرد در مزارع استان بیش از ۳۰ گروه از کارشناسان جهاد کشاورزی در قالب شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی، مزارع غلات را به طور مستمر پایش و قبل از بروز خسارت و همه‌گیری بیماری، اطلاع‌رسانی گسترده به کشاورزان انجام شد.

وی با بیان اینکه امسال در مزارع غلات آبی و دیم به علت بارندگی‌های فراوان و افزایش ۲ تا چهار درجه‌ای دمای هوا در فصل زمستان، شرایط محیطی برای طغیان آفات و شیوع بیماری‌ها از جمله زنگ زرد غلات فراهم شده بود، افزود: این بیماری خطرناک در صورت عدم کنترل باعث کاهش تولید محصول به میزان ۳۰ تا ۹۰ درصد می‌شود.

عزیزان ارسال پیامک انبوه در چهار مرحله و بیش از ۱۰۰ هزار مورد به کشاورزان، پخش هشدار از طریق بلندگوی سیار و بلندگوی مساجد در سطح روستاها و بخش‌ها در ۲ مرحله، اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اطلاع‌رسانی چهره به چهره به کشاورزان در سطح مزارع، برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی برای کشاورزان، مکاتبه با فرمانداری‌ها، شوراها و دهیاری‌ها و نصب بنر و اطلاعیه در اماکن پرتردد را از جمله اقدامات انجام گرفته برای انجام مبارزه به موقع با این بیماری و مهار آن برشمرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام با بیان اینکه در سال پربارش جاری بیشترین میزان آلودگی بیماری‌های برگی به ویژه زنگ زرد در شهرستان‌های مهران و دهلران مشاهده شد، یادآور شد: حاصل این اقدامات و نیز مشارکت کشاورزان، مهار کامل بیماری زنگ زرد و جلوگیری از همه‌گیری آن در مزارع استان بوده است.

وی به افزایش تولید گندم در شهرستان‌های گرمسیری مهران و دهلران طی سال زراعی جاری (۱۴۰۳- ۱۴۰۲) اشاره و تاکید کرد: به طور قطع بخشی از این افزایشِ تولید، به علت کنترل به موقع عوامل خسارت‌زا به خصوص بیماری زنگ زرد بوده است.

عزیزان مهار بیماری زنگ زرد و افزایش تولید گندم استان را حاصل پایش مستمر مزارع و اطلاع‌رسانی به موقع از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی، ارسال هشدارها و دستورالعمل‌های مناسب و به موقع به کشاورزان و همکاری و مشارکت مناسب کشاورزان در اجرای صحیح توصیه‌ها و آموزش‌های کارشناسان ذکر کرد.

به گزارش ایرنا، در بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مبارزه با بیماری‌های برگی نظیر زنگ زرد انجام شد.

در سال زراعی جاری ۶۵ هزار هکتار از اراضی آبی و ۹۲ هزار هکتار از اراضی دیم استان به زیر کشت گندم معمولی و دوروم رفته است.

پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ میزان ۴۰۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شود.

استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی است.

تقویم سال زراعی و سال آبی از اول مهر هر سال تا پایان شهریور سال بعد محاسبه می‌شود.