فرزاد حسنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه مرز باشماق از مرزهای مهم زمینی کشور است که از سال ۱۴۰۱ به عنوان مرز هدف تردد زائران اربعین نیز انتخاب شد، اظهار کرد: در این مرز شاهد کمبودهایی در حوزه زیرساخت بودیم و تلاش شده در برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت ارتقا یابد.
وی افزود: با توجه به معرفی این مرز به عنوان مرز هدف اربعین و جایگاه ویژه آن در امر صادرات و واردات باید روند خدماترسانی و نحوه تردد تغییر پیدا می کرد، لذا در این راستا ۲۵ هکتار اراضی به مجموعه قبلی در مرز باشماق اضافه شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کردستان وسعت کنونی مرز باشماق را ۵۰ هکتار اعلام کرد و گفت: برای اجرای طرح توسعه این مرز، قراداد اولیه ای با پیمانکار بسته شده که طی هفتههای آینده آغاز می شود.
وی با بیان اینکه طرح توسعه مرز باشماق با توجه به حجم کار ۲۴ ماه طول می کشد، اظهار کرد: بر اساس این طرح تمام مسیرهای تردد ترانزیت، صادرات و زائران تفکیک شده و همچنین برای تامین امنیت بالای خودروهای سوخت، ورود و خروج سوخت نیز به صورت تفکیکی اجرا خواهد شد.
حسنی تاکید کرد: اجرای این طرح در مرز باشماق فقط برعهده راهداری نیست و دستگاههای زیادی متولی هستند و ورود پیمانکار به مرز تغییراتی را در نحوه خدمات رسانی مجموعه گمرک و استاندارد و دیگر دستگاه ها خواهد داشت لذا از مدیران انتظار می رود تا با مشارکت و همکاری ۱۰۰ درصدی زمینه تسریع در اجرای طرح توسعه را فراهم کنند.
وی با بیان اینکه برنامه های کوتاه مدتی نیز برای سال جاری پیش بینی شده است، ادامه داد: برای جلوگیری از ازدحام و ترافیک در مرز، نوبت دهی تانکر و کامیونهای ترانزیتی در این مرز پیاده سازی خواهد شد که لازم است گمرک، مرزبانی و فرمانداری مریوان همکاری مناسبی با این اداره کل داشته باشند.