به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، مشاور امور پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران در نشست موزهها و علم و فناوری در تعریف موزه علم و فناوری اظهارداشت: در سالهای اخیر موزهداران از فناوری به عنوان ابزاری برای استفاده و نگهداری استفاده میکنند.
فاطمه مهاجرانی با توضیح اینکه امروزه در دنیا اقتصاد به سمت دانش بنیان حرکت میکند و در کشور ما نیز ا قتصاد در این راستا گام برمیدارد، گفت: در عمر ۳۰۰ ساله موزهها، از آنها به عنوان مکانی برای نگهداری اشیاء استفاده میشود و در عصر جدید از موزههای علم و فناور به عنوان مکانی برای آموزش و چگونه زیستن استفاده میشود.
وی تاکید کرد: هم اکنون علم و فناوری و موزه خدمات متقابلی به یکدیگر ارائه میکنند؛ یا به عبارتی علم و فناوری موضوع موزهها است و تعداد موزههای علم و فناور در کشور در حال افزایش است.
پروفسور یوسف ثبوتی نیز در این نشست گفت: ۱۵۰ سال است که میخواهیم علم و فناوری غرب را اخذ و استفاده کنیم اما هنوز به حد مطلوب نرسیدهایم.
ارتباط بین دانشگاه و فناوری برقرار نشد
فیزیکدان، منجم و پایهگذار تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان توضیح داد: در کشور ما دانشگاه را جدا از بستری که در غرب برای ایجاد آن وجود داشت کپی و فناوری را با پرداخت هزینه وارد کردیم؛ اما در این بین هیچ ارتباطی بین دانشگاه و فناوری برقرار نشد و در رشد دانشگاه و فناوری با یکدیگر در داخل موفق نبودیم. همچنین نحوه استفاده و بهکارگیری آن در بخشهای مختلف مورد توجه قرار نگرفته است.
وی تاکید کرد: تحقیقات ما نشان میدهد اگر بخواهیم رمز و راز علوم جدید را یاد بگیریم بهتر است از کودکان پیش دبستانی و دبستانی و در صورتی که قادر باشیم از دانش آموزان دبیرستانی استفاده کنیم و یاد دادن و یاد گرفتن را به آنها آموزش دهیم.
وی تصریح کرد: در قضاوتها تعصب زیادی وجود دارد در حالیکه باید هدفمان نقدی بدون قصد و غرض باشد و از افکار بی پایه و اساس بپرهیزیم.
وی با اشاره به ساخت بنیاد ثبوتی در شهر زنجان توضیح داد که افرد در سنین مختلف در این بنیاد دورههای مربوطه را پشت سرمیگذارند و آموزش لازم در علوم مختلف را دریافت میکنند.
همچنین رئیس ایکوم ایران نیز در نشست موزهها و علم و فناوری گفت: خیلی افراد خواندن و نوشتن بلد هستند اما به دانایی نرسیدهاند. در مقابل برخی اگرچه تحصیلات دانشگاهی ندارند دانایی لازم را در زمینههای مختلف همچون بنایی، ساختمان سازی و موارد مختلف کسب کردهاند.
سیداحمد محیططباطبایی اظهار داشت: موزهها براساس تعریف امروز مکان و نهادی هستند که بخشی از میراث فرهنگی، تاریخی، طبیعی و علم را در خود نگهداری و آن را ترویج میدهند.
وی گفت: موزه علم و فناوری در بسط و گسترش علم و فناوری نقشی بدیهی و آشکاری دارد و میتواند گفت که موزههای مختلف همپوشانی در موضوع دارند. مهمترین مخاطبان موزهها وزارت آموزش و پرورش است که امر تعلیم و تربیت را برعهده دارد و باید توجه داشته باشیم که این وزارتخانه باید از این موزهها برای انجام تکالیف خود بهرهمند شود.
محیط طباطبایی با بیان اینکه پیوند بین گذشته و آاینده در موزه انجام میشود، گفت: امروزه تفکیک تعلیم بدون پژوهش امکانپذیر است و موزه به عنوان یک نهاد جامعه فرهنگی به این موضوع توجه دارد. اگر مفهومی آموزش داده نشود و ترویج ندهیم از بین می رود و موزه به عنوان مکان برای نگهداری اشیاء، ترویج و گسترش علم را به عنوان هدف خود تعریف کرده است.