اهميت استفاده از ظرفيت موزه هاي علوم و فناوري براي كمك به آموزش

تهران- ايرنا- رييس موزه ملي علوم و فناوري ايران با انتقاد از فرآيند آموزش و پرورش در كشور گفت: براي كمك به فرآيند آموزش كشور بايد موزه هاي علوم و فناوري در اولويت قرار داده شوند، اين موزه ها به مثابه دانشگاه هاي عمومي براي فرآيند آموزش خواهند بود.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، سيف الله جليلي روز سه شنبه در آيين آغاز به كار ششمين همايش ملي موزه علوم وفناوري در محل موزه ملي ايران افزود: موزه ها در سير تحول آنها، ابتدا نقش مراكز تفريحي براي مردم را داشتند، بعدها به عنوان مراكز علمي درنظر گرفته شدند و اكنون به عنوان مراكز آموزشي ديده مي شوند.
وي با اشاره به اين كه در قرن 18 ميلادي موزه ها به شكل علمي و امروزي درآمدند، بيان كرد: از قرن 18ميلادي به بعد استفاده از موزه ها درآموزش و پرورش باب شد و در اين زمينه كشورهاي بلژيك، انگلستان، آمريكا و سوئد پيشرو بودند.
جليلي اظهاركرد: از سال 1964 كه اولين تعريف از موزه ها ارايه شد، تا كنون تعاريف از موزه به مرور تغيير كرده است، در تعريف اوليه موزه، محلي براي جمع آوري اشياء بيان شد، اما به مرور و با تاكيدي كه بر نقش موزه ها در آموزش علوم در قرن بيستم شد و اين جريان ادامه يافت، بر نقش موزه ها در علوم و فناوري افزوده شده است.
وي ادامه داد: در قرن 21 نقشي كه براي موزه ها در نظر گرفته شد و مي توان آن را براي موزه علوم و فناوري ايران نيز درنظر گرفت، نقش آموزشي به عنوان نقش اساسي و پر رنگ است.
جليلي اظهار كرد: موزه هاي علوم و فناوري به عنوان دانشگاه هاي عمومي براي فرايند آموزش در تمام سطوح خواهند بود، فرآيند آموزش در كشور اصلا مناسب نيست، شيوه هاي آموزشي مورد استفاده در كشور نه تنها قرن بيست و يكمي نيست بلكه قرن بيستمي هم نيست، كتاب هاي درسي طوري طراحي شده اند كه مفاهيم تئوري و نظري را به دانش آموزان و دانشجويان بيان مي كنند و كمتر به آمادگي آنها براي حضور در جامعه توجه شده است.
به گفته وي، آماده سازي براي تست زني تنها مهارتي است كه به دانش آموزان آموخته مي شود درصورتي كه هدف بايد آماده كردن دانش آموز براي حضور در جامعه و تربيت يك شهروند باشد.
وي ادامه داد: نبايد در دوران دبيرستان از دانش آموزان يك فيزيكدان بسازيم، بلكه بايد نسلي را تربيت كرد كه با مفاهيم عملي براي حضور در جامعه آشنا باشند نه اين كه انها را فقط با يك سري مفاهيم نظري كه شايد چندان هم مورد استفاده قرار نگيرند، آشنا كنيم.
جليلي گفت: يك سري از كشورها با توجه به اهميت موزه هاي علوم و فناوري، موزه هاي علوم و فناوري در حال ظهور و آينده دارند در صورتي كه ما به علوم حال نيز كمتر توجه كرده ايم.
وي گفت: موزه هاي علوم مي توانند مركز خلاقيت و نوآوري و محلي براي رشد ايده هاي خلاقانه باشند و حتي مي توانند اشتغال ايجاد كنند، در كشور آمريكا بيش از 450 هزار نفر فقط در بخش موزه هاي علوم و فناوري مشغول به كار هستند.
وي گفت: كمك به اقتصاد دانش بنيان از طريق كارآفريني و آموزش از ديگر نقش هاي موزه هاي علوم و فناوري است، آنچه براي كشور سرمايه است و مي توان آينده را بسازد، نيروي انساني آن است.
وي با اشاره به اين كه كشور چين نيز 3 هزار و 600 موزه و مركز علم دارد و فقط در سال 2011 بيش از 400 موزه در آن افتتاح شد، ادامه داد: موزه ها ارتباط مستقيمي با تغييرات سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي كشورها دارند، موزه علوم و فناوري براي پيشرفت پايدار كشور بسيار ضروري است و بايد روي آن سرمايه گذاري شود.
در همايش ملي موزه علوم و فناوري همچنين از لوگوي جديد موزه ملي علوم و فناوري ايران رونمايي شد، اين لوگو پس از تصويب ملي شدن موزه علوم و فناوري ايران با كمك انجمن گرافيك ايران در يك فراخوان، طراحي شده است.
علمي **9340
خبرنگار : منير ابراهيمي زاده*انتشار: زهره محتشمي پور
همكاران گروه علمي سلام
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر