ساری- ایرنا- مدیر جهادی کشاورزی ساری با اشاره به آغاز برداشت گل محمدی از مزارع این شهرستان گفت: کارگاه گلاب گیری منطقه دودانگه از ۱۶ واحد سال گذشته با همت روستائیان امسال به تعداد ۳۵ واحد افزایش یافت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ازروابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، سید اسماعیل علوی افزود:۳۲ واحد گلاب گیری سنتی و ۳واحد نیمه صنعتی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: پایین بودن هزینه تولید و نیاز آبی گیاه گل محمدی موجب شده است که با وجود شرایط دمایی خاص در مناطق بالادست شهرستان، کشت این گیاه در مناطق سردسیری و کوهستانی مستعد و بهره ور شود.

علوی با اشاره به اینکه گلاب گیری در ۳۵۷ هکتار از مزارع این شهرستان انجام می‌شود، گفت: شهرستان با کمبود واحدهای گلاب‌گیری صنعتی روبه‌رو است و بیش‌تر واحدهای گلاب‌گیری این شهرستان سنتی هستند.

پیش بینی تولید ۸۰۰ تن گل محمدی در ساری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری متوسط عملکرد تولید گل تر این مزارع در مقیاس هکتار، ۲هزار و ۲۴۰کیلوگرم اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود ۸۰۰ تن گل تر از مزارع گل محمدی این شهرستان برداشت شود.

وی افزود: پیش بینی می شود برای امسال از این سطوح ۳۶۱ تن گل خشک نیز یرداشت شود.

این مسوول با یادآوری اینکه سال گذشته ششمین جشنواره‌ گل محمدی در روستای شلدره برگزار ‌شد، گفت: مطابق سنوات گذشته برای رونق بخشی به احداث مزارع گل محمدی و افزایش تولید این گیاه دارویی، جشنواره گل محمدی در منطقه دودانگه برگزار خواهد شد.

علوی خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره ها در روستاها موجب افزایش درآمد روستاییان، توسعه صنعت گردشگری، اشتغال و مهاجرات معکوس روستاییان می شود.

به گزارش ایرنا، مازندران حدود ۴۰۰ هزار هکتار اراضی شیب دار دارد که جهاد کشاورزی به دلیل مشکلات خشکسالی، سرمازدگی و هزینه بالای کشت محصولاتی مانند گندم، جو و علوفه، زراعت گیاهان دارویی از جمله پرورش گل محمدی را در این اراضی به کشاورزان توصیه کرده و حمایت می کند.