شیراز- ایرنا- در دنیای امروز، حمل و نقل از ملزومات اساسی و زیربنایی هر اقتصاد پویا محسوب می‌شود و تقویت زیرساخت‌های این حوزه روند توسعه اقتصادی و مراودت تجاری و مبادلات بازرگانی با دیگر کشورها را شتاب می‌بخشد و در قالب ملی نیز می تواند به پیشرفت استان ها از جمله استان فارس کمک کند.

به گزارش ایرنا، تصور رشد و توسعه اقتصادی و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها بدون داشتن یک شبکه حمل و نقل قوی در حوزه جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی چندان ممکن نیست و در نبود این زیرساخت ها این مهم چندان دست یافتنی نخواهد بود.

استان فارس با داشتن افزون بر ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت هم از نظر مساحت و هم جمعیت چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت کشور محسوب می‌شود.

چهار پروژه بزرگ ریلی فارس و چشم انداز پیش رو
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، با اشاره به در دست اجرا بودن چهار پروژه بزرگ ریلی در این استان گفت: یکی از این پروژه ها که در هفته جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی شاهد افتتاح آن بودیم، پروژه راه آهن اقلید – یزد است.

محمد رضایی کوچی افزود: این پروژه ۲ سال پیش نیز به شکل آزمایشی افتتاح شد که با رفع نواقص آن با ظرفیت انتقال و جا به جایی سالانه چهار میلیون تن بار و یک میلیون مسافر ششم خردادماه جاری به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: این خط ریلی با ۲۷۰ کیلومتر طول، حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب کشور است و فاصله شیراز به مشهد را ۳۲۰ کیلومتر و حدود چهار ساعت کوتاه تر می کند و آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد.

او اظهار کرد: عملیات اجرایی راه‌آهن اقلید - یزد سال ۱۳۹۰ توسط قرارگاه سازندگی خاتم آغاز شد که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر آن در استان یزد و ۲۵ کیلومتر آن در استان فارس قرار دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: راه‌آهن اقلید - یزد به دلیل مجاورت با معادن بسیاری که در طول مسیر آن قرار دارد دارای توجیه اقتصادی بالایی است و افتتاح آن ارتباط مستقیم سه قطب گردشگری یعنی شیراز، یزد و اصفهان را ممکن ساخت.

رضایی کوچی اظهار کرد: راه آهن شیراز – بوشهر نیز دیگر پروژه ریلی استان فارس است که حدود ۴۵۰ کیلومتر طول دارد و هم اینک نیز ۱۰ پیمانکار تراز اول کشور در آن فعال هستند و بنا است طی چهار سال آینده به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: پروژه ریلی دیگر استان، راه‌آهن گلگهر - شیراز است که ۲ قطعه آن با حدود ۷۰ درصد پیشرفت فعال است که با فعال شدن آن شهرستان های شرق استان نیز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شوند.

او اظهار کرد: از دیگر پروژه‌های ریلی مهم استان راه‌آهن شیراز – اهواز است که مطالعاتی در خصوص آن صورت گرفته و عملیات اجرایی آن با مشارکت وزارت نفت و منابع دولتی آغاز خواهد شد.

وی گفت: بدون شک با افتتاح سایر طرح‌های ریلی فارس، ارتباط این استان که یکی از مناطق پرجمعیت کشور با ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری، کشاورزی، درمانی، صنعتی و علمی ایران است پس از استان یزد، با استان‌های اصفهان، خوزستان، بوشهر و کرمان نیز تقویت خواهد شد.