گنبدکاووس- ایرنا- اختصاص بیش از ۸۵ هزار میلیارد ریال به حوزه راهداری گلستان برای ارتقای ایمنی و کیفیت راه‌ها و توسعه ناوگان حمل و نقل باری و مسافری که نتیجه آن افزایش ایمنی راه‌هاست مهمترین هدیه دولت سیزدهم به مردم این استان شمالی محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، حدود ۲ میلیون نفر در نقاط شهری و روستایی استان گلستان ساکن هستند که همواره نگرانی‌های زیادی برای بروز حوادث به دلیل تخریب و مستهلک بودن قسمت‌هایی از آسفالت و کم عرضی راه‌ها هنگام تردد به ویژه در تاریکی هوا دارند.

علاوه بر آن نگرانی ساکنان این استان شمالی در نقاط پرترافیک بیشتر احساس می‌شود چرا که نداشتن تمرکز و یا افزایش سرعت، احتمال وقوع سوانح رانندگی را تقویت می‌کند لذا دولتمردان در سه سال گذشته تمرکز خود را در بهبود زیرساخت‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار دادند.

زیرسازی و آسفالت راه‌ها به ویژه در نقاط پرتردد و روستاهای محروم‌ از جمله ثمرات جهاد راهسازی دولت سیزدهم محسوب می‌شود که موجب افزایش ایمنی در تردد، کاهش نگرانی‌ از حوادث رانندگی و در نهایت رضایت و خوشحالی مردم گلستان شد.

طبق اعلام کارشناسان، گلستان پنج هزار و ۲۵۰ کیلومتر راه شامل بزرگراه، راه اصلی و فرعی درجه یک، ۲ و سه دارد که هزار و ۵۲۱ کیلومتر آن کوهستانی و یا سخت گذر است که برای کمک به رفع نگرانی مردم در دولت سیزدهم حدود هزار و ۳۸۰ کیلومتر از این راه‌ها بهسازی و روکش آسفالت شد.

بهسازی و آسفالت هزار و ۳۸۰ کیلومتر از راه‌های گلستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بهسازی و روکش آسفالت بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و افزون بر ۱۸۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان از دستاوردهای شاخص دولت سیزدهم است.

عادل مصدقی افزود: بهسازی و روکش آسفالت راه‌های روستایی مانند سدچایلی، دولت اورلان، قرناوه، قلقلی، درازنو به سمت رادکان و پنج پیکر- بصیرآباد از جمله خدمات دولت سیزدهم در گلستان است و همچنین بهسازی و روکش آسفالت خیلی از راه‌های دیگر هم در برنامه قرار دارد.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم بیش از ۱۲ دوربرگردان مانند سعدآباد خان‌ببین، پشمک پناده، اسلام‌آباد مسیر گنبدکاووس - مینودشت، النگ کردکوی - گرگان عریض و استاندارد شد و دور برگردان‌هایی هم در راه‌هایی مانند قرق، دلند و گرجی‌محله در دست اجراست.

مدیر کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای گلستان پل بایلر مسیر گنبدکاووس- کلاله را یکی از نقاط سیل‌گیر استان گلستان برشمرد و گفت: در دولت سیزدهم با قرارداد ۶۲۰ میلیارد ریالی، کارگاه تجهیز و پیمانکار فعال شد تا پل جدید احداث و پل موجود هم جمع‌آوری شود.

مصدقی افزود: در این مدت تقاطع‌های پرتصادف از جمله شصت‌کلاته گرگان روبروی دانشگاه علوم پزشکی و سرکلاته خراب‌شهر ساماندهی شده و تقاطع‌هایی از جمله شموشک گرگان و تمرقره قوزی در مسیر کلاله - مراوه‌تپه و زیارتگاه خالدنبی در دست اجراست.

وی خط کشی و نصب مستمر تابلوهای علائم اطلاعاتی، اخباری و انتظامی را از دیگر وظایف راهداری دانست و گفت: خط‌کشی هر کیلومتر از راه‌های ارتباطی با حداقل ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار انجام می‌شود.

رفع ۴۹ نقطه حادثه خیز گلستان

آمار تصادفات رانندگی و فوت ۸۲۸ نفر از هموطنان در نوروز ۱۴۰۳ به یکی از نگرانی‌های خانواده‌ها و مسوولان در کشور تبدیل شده است هرچند از عامل انسانی به عنوان مهمترین دلیل وقوع تصادفات یاد می‌شود اما باز هم نمی‌توان نسبت به رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای به عنوان عامل کاهنده تصادفات بی‌تفاوت بود.

به گفته مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای گلستان، این استان ۹۵ نقطه پرتصادف دارد که در دولت سیزدهم ۴۹ نقطه آن با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال ایمن شد و تلاش داریم مشکل بخشی از نقاط باقی مانده تا هفته دولت و بخشی دیگر تا پایان سال برطرف شود.

مصدقی بیان کرد: از مجموعه ۱۹۰ کیلومتر روشنایی موجود، پایداری ۹۰ کیلومتر دوباره در دولت سیزدهم برقرار شد و روشنایی راه‌های ارتباطی استان گلستان به ۲۷۰ کیلومتر رسید.

افزایش هفت برابری اعتبارات بخش راهداری و حمل نقل جاده‌ای گلستان

وی گفت: بیش از ۸۵ هزار میلیارد ریال شامل اعتبارات دولتی، تسهیلات و سرمایه گذاری بخش خصوصی در دولت سیزدهم برای ارتقای سطح ایمنی و کیفی راه‌ها و توسعه ناوگان حمل و نقل باری و مسافر گلستان هزینه شده است.

مصدقی افزود: این عدد اعتباری در مقایسه با دولت قبل افزایش بیش از هفت برابری را نشان می‌دهد که نشانه گوشه‌ای از تلاش‌های دولت سیزدهم برای کمک به بهبود زیرساخت‌های ارتباطی استان گلستان محسوب می‌شود.

وی مجوزهای مناقصه و ابلاغ اعتبارات از محل منابع ملی و استانی حوزه راهداری در سال گذشته را حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: در این مدت موفق به عقد ۳۷۰ قرارداد پروژه‌های عمرانی با بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال شدیم.

به گفته وی، امسال هم در ستاد بودجه سطح ملی بیش از پنج هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه برای راهداری، حمل و نقل جاده‌ای گلستان مصوب شد که در طول سال افزایش خواهد داشت و منجر به شتاب بخشی برنامه‌ها و اتفاقات بهتری برای استان می‌شود.

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: در سفر استانی نخست دولت سیزدهم بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و در دور دوم این سفرها ۹ هزار میلیارد ریال برای حوزه راهداری استان مصوب شد که حدود ۱۰۰ درصد مصوبات دور نخست محقق گردید.

برای گلستان پروژه‌های خوبی در رابطه با بهسازی و روکش آسفالت راه‌ها، نصب روشنایی، تعریض مسیرها و استانداردسازی دوربرگردان‌ها، ایجاد مجتمع‌های رفاهی و ساماندهی نقاط حادثه خیز در کنار احداث مجتمع‌های رفاهی بین راهی و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و توسعه ناوگان حمل و نقل باری و مسافر اجرا شده و یا در دستور کار قرار دارد.

وعده ۲۲ ساله تردد ایمن در پل میلاد کلاله در آستانه تحقق

وعده استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت پل ورودی شهر کلاله معروف به (میلاد) به عنوان مطالبه ۲۲ ساله مردم این شهرستان با نگاه بلند دولت سیزدهم برای ارتقای ایمنی تردد در راه‌های گلستان و تکمیل عملیات ساخت جاده دوم آن پایان ماه جاری تحقق می‌یابد.

پل میلاد واقع در ورودی شهر کلاله و بر روی رودخانه «دوغ» بر اثر سیل سال ۱۳۸۰ به طور کامل تخریب شد اما با وجود اهمیت آن به عنوان تنها مسیر اصلی ارتباطی ۲ شهرستان کلاله و مراوه‌تپه با مرکز استان فقط در سال ۱۳۸۴ جاده اول آن به طول ۸۴ متر و عرض ۱۲ متر با ارتفاع هشت متر و چهار دهنه به بهره‌برداری رسید.

ساخت جاده دوم این پل به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار نیمه تمام ماند و بعد از گذشت ۱۸ سال حجم ترافیک موجود بر روی این پل به شدت افزایش یافت به طوری که در چند سال اخیر حوادث رانندگی در این مسیر منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از اهالی منطقه شد و این وضعیت گلایه مردمی را به دنبال داشت.

دولت سیزدهم در پی ایمن سازی مسیر تردد در این راه برای کاهش گلایه مردمی برآمد و در نهایت عملیات ساخت لاین دوم پل ورودی شهر کلاله دهه فجر سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفت.

به گفته مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای گلستان، پل میلاد کلاله واقع در ورودی شهر کلاله یک پروژه نیمه تمام رها شده بود که در دولت سیزدهم احداث جاده دوم آن مصوب شد و در دستورکار قرار گرفت.

مصدقی ادامه داد: تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده و تا اواخر خردادماه به بهره برداری خواهد رسید.

افتتاح روگذر کمربندی علی‌آبادکتول

وی روگذر ضلع غربی کمربندی علی‌آیادکتول به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز با آمار تصادفات فوتی و جرحی بالا را از دیگر پروژه‌های نیمه تمام حوزه راهداری گلستان دانست و افزود: این پروژه ۹ سال نیمه کاره رها شده بود تا اینکه در دولت سیزدهم در زمان مدت ۶ ماه با بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد بهره برداری قرار گرفت.

افزایش تعامل با کشورهای همسایه

تقویت دیپلماسی اقتصادی و ارتباط موثر و هدفمند با کشورهای همسایه، یکی از اولویت‌های جدی دولت سیزدهم بود که انجام آن به شکوفایی استان‌های مرزی از جمله گلستان انجامید و استمرار آن، امید به بهبود شرایط با بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود را بیشتر کرده است.

استان گلستان واقع در شمال کشور دارای مرز مشترک خشکی و آبی ( دریای خزر) با کشور ترکمستان است و اکنون از طریق گمرک اینچه برون گنبدکاووس مبادلات تجاری صورت می‌گیرد.

به گفته کارشناسان، استان گلستان با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اندیشه‌های خردمندانه شهید رئیسی از التهاب و آشفتگی تحریم و گره خوردن مسائل اقتصادی و تجاری به برجام عبور کرد و با رشد بسیاری از شاخص‌های اقتصادی توانست غبارهای دهه ۹۰ را که از آن به عنوان دهه «سوخته و از دست رفته اقتصاد ایران» یاد می‌شود، بزداید.

افزایش تعامل با کشورهای همسایه و تلاش برای بازگشایی مرز اینچه‌برون برای تبادل تجاری و تردد کامیون‌ها از جمله رویدادهای موثر دولت سیزدهم برای توسعه اقتصادی استان گلستان محسوب می‌شود.

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای گلستان با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۸ به دلیل شرایط کرونایی و سیاست‌های کشور ترکمنستان مرز اینچه‌برون بسته شده بود، گفت: بازگشایی مرز اینچه‌برون در آبان ماه سال ۱۴۰۱ به دنبال رایزنی رییس جمهور شهید ایران با همتای خود و تفویض اختیارات به استانداران استان‌های مرزی از جمله گلستان انجام شد و پس از آن شاهد رونق حمل و نقل بین المللی در این گمرک مرزی هستیم.

مصدقی افزود: تبادل تجاری و تردد کامیون‌ها در مرز اینچه برون برقرار است و ورود و خروج کامیون‌ها به ۱۶۰ دستگاه رسیده و به زودی قرار است تبادلات مسافری هم اتفاق بیفتد.

رتبه یک گلستان در بهسازی و روکش آسفالت

وی بیان کرد: بر اساس ارزیابی ۱۲ ماهه شاخص‌های تخصصی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، گلستان جزو پنج استان برتر است و رتبه چهارم را در بین ۳۵ اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در اختیار دارد.

وی یکی از ارزیابی‌ها و شاخص‌ها دیگر را فعالیت در حوزه بهسازی و روکش آسفالت دانست و افزود: گلستان در این حوزه و همچنین نگهداری آسفالت‌ها رتبه یک کشور را دارد.

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای گلستان از فعالیت ۲۱ مجتمع رفاهی در استان خبر داد و گفت: بیش از ۱۲ مجتمع رفاهی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در دست ساخت است.

مصدقی اظهار کرد: از محل اعتبارات تبصره ۱۸ در حوزه بازسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به ازای هر مینی‌بوس ۲ میلیارد ریال و هر اتوبوس هفت میلیارد ریال وام پرداخت می‌شود که سال گذشته بیش از ۲۱۰ میلیارد ریال پرونده تشکیل و وام در حال پرداخت است تا خدمات بهتری به مردم و مسافران حوزه عمل و نقل ارائه دهیم.

برچسب‌ها