به گزارش ایرنا، جاده بویین میاندشت به الیگودرز بدلیل واقع شدن در مسیر مقصدهای گردشگری و ترانزیتی، یکی از پرترددترین شاهراهای استان اصفهان در اتصال به غرب کشور(لرستان و خوزستان) محسوب میشود.
این در حالیست که برغم وعدههای متعدد برای چهاربانده کردن این جاده، بخشهایی از آن هنوز دوبانده و عبور از آن بسیار تهدیدآمیز و خطرناک است، از سوی دیگر در نبود استاندارهای ایمنی در قسمتهایی از این محور، کوچکترین اشتباه و تخلف رانندگی به حادثه ناگوار منتهی میشود.
در تازهترین حادثه ناگوار این محور که ۱۵ اردیبهشت امسال اتفاق افتاد، چهار نفر در اثر برخورد خودروی تارا با پراید جان باختند و سه نفر مصدوم شدند که این موضوع در ادامه تکرار خبرهای ناگوارِ پیشین، موج غمباری از دلهره را به جان اهالی بویین میاندشت انداخته است.
آنطور که فرماندار شهرستان بویین میاندشت میگوید: از سال ۱۴۰۱ تاکنون۱۲ تصادف در این جاده ۱۰ فوتی برجا گذاشته و همچنین ۴۸ تصادف با ۱۲۶ مصدوم و ۹۵ فقره تصادف خسارتی نیز در این محور ثبت شده است.
رضاعلی معصومی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با وجود اینکه رفع نقاط حادثهخیز محور بویین میاندشت- الیگودرز جزو مصوبات کشوری است این موضوع از سال نیز ۱۴۰۱ در دستور کار مدیریت این شهرستان قرار گرفت و مطالبهگری برای بهسازی آن، پیرو سفر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در سال ۱۴۰۱ و بدنبال مصوبات شورای اداری استان و شهرستان در بویین میاندشت پس از سال ها وقفه از سر گرفته شد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین بررسیها مقرر شده بود ۱۸ کیلومتر از این پروژه چهاربانده شود که ۱۲ کیلومتر از آن در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ترانشهبرداری، زیرسازی و یک لایه آسفالت شد و ۶ کیلومتر دیگر به خاکریزی، زیرسازی و ترانشهبرداری نیاز دارد.
معصومی گفت: مقارن با سفر استاندار در سال ۱۴۰۱، روکش بخش ابتدایی این محور یعنی جاده بویین میاندشت به داران(بخش مرکزی شهرستان فریدن) نیز آغاز شد.
فرماندار بویین میاندشت افزود: بنا بر اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده استان اصفهان، مقرر شد روکش آسفالت این محور در محدوده «ازناوله» به «مجتمع رفاهی الغدیر» و «پل نوغان» به «دره حوض» نیز امسال انجام شود که با این اقدام، مشکل تخریب رویه آسفالت این جاده که چند سال سبب وقوع حوادث مختلف از جمله واژگونی خودرو بوده است، حل خواهد شد.
وی تقاطعهای این جاده با روستاهای مجاور را از دیگر نقاط حادثهخیز محور بویین میاندشت به الیگودرز دانست و افزود: نبود نیوجرسی در قسمت هایی از جاده که چهاربانده شده است؛ نصب نشدن گاردریل در محدوده پرتگاهی و نبود زیرگذر در نقاط تقاطع با روستاهای این محور نیز نیازمند اصلاح و بهسازی است.
فرماندار بویین میاندشت گفت: رفع فوری نقاط حادثهخیز این محور برای پیشگیری از رخدادهای تلخ آتی نیازمند همافزایی و برنامهریزی معاونت عمرانی استانداری، مجری طرح های وزارت راه و شهرسازی همچنین ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، پلیس راه و شهرسازی استان است.
به گفته وی، نصب تابلو و علائم، اجرای خط کشی، نصب نیوجرسی در بخشهای چهاربانده، نصب گاردریل در نقاط پرتگاهی با هدف پیشگیری از انحراف و سقوط خودروها، تکمیل روکش آسفالت در محدودههای باقی مانده و همچنین آغاز پروژه تقاطع غیرهمسطح ورودی و خروجی شهر بویین میاندشت از جمله اقداماتی است که باید با اولویت انجام شود.
معصومی اضافه کرد: از آنجا که به محض تکمیل پروژه چهاربانده شدن این جاده و قرار گرفتن نیوجرسیها، تردد اهالی منطقه و ادوات کشاورزی و احشام آنها به آنطرف جاده در روستاهای مجاور بسیار خطرآفرین خواهد بود؛ بنابراین طراحی و آغاز عملیات عمرانی زیرگذر در محور ازناوله، نوغان، دره ساری، ماهورک و دره حوض، همچنین اجرای پلن ایست و بازرسی روی محور در محدوده سه راهی بلطاق ضروریست.
وی تصریح کرد: تکمیل ۱۷ کیلومتر باقی مانده جاده بویین میاندشت به الیگودرز باید در دستور کار فوری مجری طرح قرار بگیرد و با توجه به اینکه ۱۳ کیلومتر این مسیر یک لایه آسفالت شده است، زمان زیادی برای تکمیل پروژه نیاز نیست.
نگرانی فرماندار شهرستان بویین میاندشت در حالیست که مجری کل طرح های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان خبر از تکمیل و آسفالت این پروژه تا پایان فصل عمرانی جاری داده است.
علیرضا صلواتی در گفت و گو با ایرنا افزود: این پروژه به طول ۱۴۵ کیلومتر بعنوان شریان ارتباطی استانهای مرکز کشور با جنوب و جنوب غرب است که۷۰ کیلومتر آن در استان اصفهان و ۷۵ کیلومتر در لرستان قرار دارد.
وی با بیاناینکه حدود ۵۰ کیلومتر از این جاده تاکنون به بزرگراه تبدیل شده است، افزود: مدت اجرای این پروژه تا خرداد سال آینده تعریف شده و تاخیر نداشته است، با این وجود دلایلی مانند کمبود منابع اعتباری، کوتاه بودن فصل کاری در منطقه، بارشهای متناوب پاییز و زمستان و تخصیص نیافتن اعتبار در زمان مناسب(بهار و تابستان)، بهره برداری از این پروژه را با کندی مواجه کرده است.
صلواتی نوید داد که اجرای این پروژه تا پایان فصل کاری امسال(مقارن با پاییز) به اتمام برسد.
مجری کل طرحهای زیر بنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان همچنین در باره نصب جدا کننده در این محور گفت: با همکاری مجموعه واحدهای وزارت راه اینکار نیز انجام میشود.
صلواتی افزود: جانمایی و احداث زیرگذر با هدف دسترسی اهالی و کشاورزان به مزارع نیز در حال پیگیری است و پنج دوربرگردان در این محور پیش بینی شده که بزودی در کمیته ایمنی استان مطرح و در صورت تصوی، اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: این پروژه مهم کشور و استان بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا ۶ ماه آینده شاهد بهرهبرداری از محور چهاربانده اصفهان، دامنه، داران و الیگودرز باشیم.
فرایند اجرای پروژه باند دوم جاده داران _ الیگودرز چندی پیش با حضور فرمانداران شهرستانهای فریدن و بویین میاندشت، مدیران کل نهادهای اجرایی و قضایی و با حضور پیمانکار پروژه در دفتر معاونت عمرانی استانداری بررسی شد.
به گفته محمد یوسفزاده مدیرکل دفتر فنی استانداری اصفهان مقرر شد با هماهنگی و مساعدت مجری طرحهای زیربنایی و اداره کل راهداری استان، ۱۶ کیلومتر باقی مانده توسط پیمانکار تا پنج ماه آینده تکمیل شود و اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای اصفهان نیز، تمهیدات ایمنی جاده را انجام دهد.
همچنین مقرر شد اداره کل راهداری استان روکش آسفالت جاده قدیم را انجام دهد تا در پنج ماه آینده جاده امن و ۲ خطه در اختیار رهگذران قرار گیرد.
این همه در حالیست که تا موعد فرجام این پروژه در پاییز امسال ناظر به اجرایی شدن وعده مسوولان، همچنان بیم آن میرود که مقارن با فصل گردشگری و کشاورزی، حوادث تلخ و فزونی آمار جانباختگان در گلوگاههای این محور تکرار شود.
به گزارش ایرنا، اصفهان با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، رتبه نخست حمل بار و مقام سوم حمل مسافر را در کشور داراست.
بیش از ۱۰ درصد حمل و نقل کشور از اصفهان میگذرد، از این رو ساخت و ارتقاء راههای این استان بسیار حائز اهمیت است.
۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، اصفهان بعنوان چهارراه ترانزیتی کشور محسوب میشود.
شهرستان بویین میاندشت با بیش از ۲۴ هزار نفر جمعیت در ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع است.