یاسوج -ایرنا-مشکلات ناشی از نابسامانی مدیریت پسماند زباله در کهگیلویه سال‌های طولانی است که ضمن تهدید سلامتی مردم، زندگی را برای شهروندان ساکن این شهرستان سخت کرده است.

به گزارش ایرنا، زباله های شهر ۵۰ هزار نفری دهدشت در فاصله چهار کیلومتری از مرکز شهر و یک کیلومتری روستای طولیان در طبیعت رها و سوزانده می‌شوند و دود ناشی از آتش آن افزون بر خطرات زیست محیطی به یک تهدید جدی برای سلامت شهروندان شهرستان کهگیلویه تبدیل شده است.

این روزها که گرمای هوای شهر گرمسیری دهدشت به اوج خود رسیده بوی تعفن حاصل از انباشت زباله های تر نفس کشیدن برای شهروندان را سخت کرده و آنان از مسئولان می خواهند تا برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.

افزون بر این مسائل جولان شمار زیادی زباله گرد که مشغول جمع آوری مواد پلاستیکی در میان پسماندهای محل مکان ذکر شده هستند معضل دیگری است که افزون بر تهدید سلامت خودشان باعث پراکنده شدن و آلودگی بیشتر محیط می شود.

بالا بودن سرانه تولید زباله، تفکیک نشدن زباله های خشک و تر از مبدا در خانه ها و دفن غیراصولی از ئیگر چالش های مدیریت پسماند زباله در شهرستان کهگیلویه است که سال ها افزون بر شهروندان ساکن این شهر گریبان ساکنان روستاهای اطراف را هم گرفته است.

گلایه های شهروندان

اهالی طولیان که روستای آنان در نزدیکی محل جایگاه دفن زباله شهر دهدشت واقع شده اعتقاد دارند که سوزاندن زباله ها باعث خسارت به تولیدات کشاورزی آنان نیز می شود.

یکی از اهالی روستا طولیان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت:سرایت آتشی که برای سوزاندن زباله ها روشن می شود به مزارع کشاورزی بارها منجر به نابود شدن محصولات زراعی مردم این روستا شده است.

سارا عباسی عنوان کرد:به علت نزدیکی محل دفن زباله‌های شهری با این روستا، در نیمی از سال دود ناشی از آتش زدن زباله‌ها آسمان این روستا را پوشانده و سلامت مردم را به خطر انداخته است.

وی با بیان اینکه این وضعیت غیربهداشتی هم اکنون به اوج خود رسیده از مسئولان خواست تا برای حل این مشکل چاره اندیشی فوری کنند.

یکی از ساکنان شهر دهدشت نیز گفت:رها کردن زباله ها در کنار جاده اصلی و در ورودی شهر افزون بر خطرات زیست محیطی چهره شهر و طبیعت را نازیبا جلوه می دهد.

ارسلان حسنی با یادآوری اینکه در بسیاری از نقاط دنیا از جمله کشورمان از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می شود از طریق آن درآمدزایی می شودتصریح کرد: ایجاد کارخانه پسماند زباله برای چهار شهرستان کهگیلویه، چرام، لنده و سوق راهکاری برای رفع این مشکل است.

پیامدهای وضعیت نابه سامان مدیریت پسماند در دهدشت از نگاه کارشناسان

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه اعتقاد دارد که جایگاه نامناسب زباله که مشرف بر شهر دهدشت قرار دارد به علت قرار داشتن در مسیر باد به سمت شهر دهدشت نیازمند انتقال به محل دیگری است.

محمد رضا جلیل پور افزود:دود کثیف منتشر شده حاصل از زباله های شهر دهدشت سمی و سلامت ساکنان این شهر و روستاهای اطراف را تهدید می کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه جایگاه دفن زباله دهدشت محصور نیست جولان زباله گردها در این مکان افزون بر به خطر افتادن سلامت خودشان باعث پراکنده شدن زباله ها هم شده است

وی تصریح کرد:سوزاندن زباله ها افزون بر تشدید بیماری های تنفسی و تولید گازهای سمی به علت ورود شیرابه آن به آب های زیرزمینی خطرساز است.

جلیل پور با اشاره اینکه روستاهای اطراف شهر دهدشت هم زباله های خود را به این مکان می آورند تاکید کرد: روزانه ۶۰ تا ۷۰ تن زباله در این جایگاه به شکل غیراصولی سوزانده می شود.

وی با یادآوری قرار داشتن مزارع کشاورزان روستاهای اطراف شهر دهدشت در نزدیکی این جایگاه تاکید کرد: سرایت آتش جایگاه پسماند زباله باعث به مزارع و از دست رفتن حاصل دسترنج کشاورزان می شود.

جلیل پور تاکید کرد: اگرچه با پیگیری های صورت گرفته از سوی مسئولان یک دستگاه بلدوزر با همکاری شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تهیه و هم اکنون با همکاری شهرداری کارگران در حال دفن بهداشتی زباله ها هستند اما این اقدام یک مسکن موقت است و برای رفع این مشکل باید چاره اندیشی اساسی شود.

راهکارهای کارشناسی

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: برای رفع مشکل جایگاه پسماند زباله در شهر دهدشت انتقال محل دفن به جایگاه بهتر نخستین گام محسوب می شود و نیاز است مسئولان برای راه اندازی کارخانه پسماند زباله ادام کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بالا بودن سرانه تولید زباله در شهرستان کهگیلویه شهروندان در این خصوص می توانند اثرگذار باشند.

جلیل پور عنوان کرد: درحالی که سرانه تولید زباله براساس استانداردهای جهانی روزانه برای هر شهروند ۵۰۰ گرم است هم اکنون یک کیلو و ۴۰۰ گرم زباله از سوی هر شهروند در شهرستان کهگیلویه تولید می شود که برای کاهش آن همکاری شهروندان ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: همچنین جداسازی زباله های خشک و تر از مبدا موضوع دیگری است که باید مورد توجه مسئولان و شهروندان در شهرستان کهگیلویه قرار گیرد تا جولان زباله گردها در مکان جمع آوری پسماندهای شهر دهدشت به حداقل برسد.