مدیریت پسماند در کهگیلویه و بویراحمد مغفول مانده است

یاسوج - ایرنا- معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت:هیچکدام از شهرهای این استان جایگاه دفن زباله اصولی و استاندارد ندارند و زباله ها به صورت غیربهداشتی و نامناسب جمع آوری می شود.

"رحمت الله جهانشاهی" روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد از منابع آب کشور را تامین می کند و منطقه ای کوهستانی، جنگلی و شیب دار است با این حال جانمایی جایگاه های دفن زباله همه شهرهای استان نامناسب و غیراصولی است.

جهانشاهی تاکید کرد: انتخاب محل دفن پسماندها با توجه به اثراث مخرب بهداشتی، زیست محیطی و اقتصادی آنها باید با دفت صورت گیرد چرا مکان یابی نادرست محل دفن پسماند باعث آلودگی آب های زیر زمینی، آلودگی هوا، انتشار بیماری ها و... در مناطق اطراف می شود.

وی گفت: با توجه به وضعیت توپوگرافی استان لازم است مکان یابی محل دفن زباله ها از لحاظ شاخص های محیطی همچون دوری از اراضی زارعی، جنگل ها، فاصله از سکونتگاه، فاصله از آب های سطحی و رودخانه و فاصله از شبکه دسترسی واقع شود که شوربختانه مکان یابی محل دفن زباله ها در این استان چالشی اساسی است.

معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست پیش تر از معرفی ۲ نفر از شهرداران استان به دادگاه گفت: شهردار ان "سی سخت" و "پاتاوه" بدلیل انباشت نامناسب زباله، دفن غیراصولی، سوزاندن و محصورنکردن جایگاه دفن به دادگاه معرفی شدند.

جهانشاهی یادآور شد: جایگاه دفن زباله شهر سی سخت عرصه کوچکی است که برای مکان یابی جدید تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است و بقیه شهرها محل دفن آنها نیز از این چالش برخوردار هستند.

وی جانمایی و مکان یابی محل پسماند شهر یاسوج ("پُشتهِ "دشت روم" ) را نیز نامناسب دانست چراکه دفن زباله ها به صورت نامطلوب و غیراصولی انجام می شود .

کارخانه پسماند شهر یاسوج در شهریور ۱۴۰۱ به مدت ۲ هفته بصورت آزمایشی آغاز بکار کرد ولی بدلیل نبود زیرساخت های لازم تعطیل شد و در حال حاضر بازیافت زباله ای در آن انجام نمی شود.

شهریاسوج با جمعیتی افزون بر ۲۵۰ هزار نفر یکی از شهرهای گردشگرپذیر و مهاجرپذیر کشور کشور که میزان جمع آوری زباله های روزانه شهر یاسوج به نسبت جمعیت از میانگین کشوری بالاتر است و همین افزایش تولید زباله ضرورت توجه به بازیافت زباله در این شهر کوهستانی را دوچندان می کند.

مدیر عامل پسماند شهرداری یاسوج پیش تر در گفت وگوی با ایرنا با اشاره به چالش های جمع آوری زباله های یاسوج اظهار کرد: در حال جمع اوری زباله ها به صورت سنتی انجام می شود اگرچه این روش مشکل بزرگی برای شهر، محیط زیست و سلامت مردم دارد.

"سید محمد کریمی" مشکل اصلی کارخانه بازیافت یاسوج را در حال حاضر نبود آب دانست و تاکید کرد: اگر نهادهای امنیتی ورود و همکاری کنند با راه اندازی کارخانه بازیافت مشکلات این بخش کمتر خواهد شد.

معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت پسماند در دیگر شهرهای بزرگ استان گفت: صنایع آلاینده نفت و گاز در مناطق گرمسیری استان واقع شده که هزینه های برای عواض آلاینده ها به این شهرها پرداخت می کنند.

جهانشاهی تصریح کرد: ۵۰ درصد از عوارض دریافتی آلاینده را فرمانداران و شهرداران باید در شهرستان های متاثر مثل گچساران، باشت و بهمئی برای ساماندهی پسماند و پساب اختصاص دهند که عملکرد آنها برای دفن اصولی زبال ها مقبول و کافی نیست و نیازمند ساماندهی جایگاه های مناسب دفن در شهرستان های یاده شده هستیم.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت کشور، برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد، تامین بیش از ۱۰ درصد از روان آب های کشور و با جمعیتی حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha