محمود رضایی کوچی، شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از پروژه های ریلی استان راه آهن اقلید – یزد بود که در هفته نخست خردادماه ۱۴۰۳ با حضور وزیر راه و شهرسازی بهره برداری شد.
وی ادامه داد: این خط ریلی ۲۷۰ کیلومتری، امکان انتقال و جا به جایی سالانه چهار میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را فراهم آورده است.
او اظهار کرد: راه آهن اقلید – یزد را می توان حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب کشور دانست که فاصله شیراز به مشهد را ۳۲۰ کیلومتر کوتاه تر میکند و زمان سفر را نیز حدود چهار ساعت کاهش می دهد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: راهآهن اقلید - یزد به دلیل مجاورت با معادن بسیاری که در طول مسیر آن قرار دارد دارای توجیه اقتصادی بالایی است و افتتاح آن زمینه ساز ارتباط مستقیم سه قطب گردشگری یعنی شیراز، یزد و اصفهان شد.
رضایی کوچی افزود: پروژه در دست اجرای راه آهن شیراز – بوشهر دیگر پروژه ریلی استان فارس است که بناست طی چهار سال آینده به بهره برداری برسد.
او ادامه داد: پروژه راهآهن گلگهر - شیراز نیز در ۲ قطعه با بیش از۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست که تکمیل و بهره برداری از آن زمینه اتصال شهرستان های شرق فارس به شبکه ریلی کشور را فراهم می کند.
وی اظهار کرد: از دیگر پروژههای ریلی مهم فارس راهآهن شیراز – اهواز است که مطالعاتی در خصوص آن صورت گرفته و قرار است که با مشارکت وزارت نفت و منابع دولتی اجرا شود.
اتصال شیراز به پنج استان کشور به وسیله بزرگراه
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، درباره توسعه خطوط بزرگراهی استان نیز گفت:تبدیل مسیرهای اتصال و دسترسی کلانشهر شیراز مرکز استان فارس به پنج استان کشور از راه اصلی به بزرگراه در دستور کار قرار دارد.
رضایی کوچی افزود: این استان ها شامل هرمزگان، خوزستان، کرمان، کهگیلیویه و بویراحمد و بوشهر است که ارتقای محورهای دسترسی به آنها از مرکز استان از راه اصلی به بزرگراه در دست انجام است.
وی ادامه داد: محور شیراز - جهرم – لار – بندرعباس، محور شیراز – فسا - استهبان – بندرعباس و محور شیراز – فیروزآباد – جم – بوشهر از جمله این محورها است.