سمنان - ایرنا - دبیر ستاد ملی جمعیت با اشاره به اصل ضرورت وجود ۲.۱ زادآوری به ازای هر ازدواج برای حفظ جوانی جمعیت، گفت: ۱۵ استان کشور دارای میانگین نرخ باروری مثبت(بالاتر از ۲.۱)، چهار استان دارای نرخ ثابت و ۱۲ استان دارای منفی هستند.

شکیبا محبی‌تبار روز یکشنبه در حاشیه همایش خانواده، فرزندآوری و جمعیت در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سال‌های گذشته و تا سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نرخ باروری در کشور دارای شیب تند و منفی بود، اما در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ با اقدام‌های انجام شده و اجرای قانون جوانی جمعیت، میانگین نرخ رشد باروری از شیب منفی خارج و ثابت شد.

اگر به ازای هر ازدواج ۲.۱ زادآوری انجام شود، «حد جانشینی» رعایت می شود و جمعیت در تعادل، پویا و پایا است. اگر نرخ جانشینی جمعیت به کمتر از ۲ و یک دهم برسد، سالمندی رخ می‌دهد و به عبارتی جوانی وجود ندارد که جانشین سالمند شود. جامعه بدون جانشینی کاهش جوانان را به همراه خواهد داشت.

دبیر ستاد ملی جمعیت بیان کرد: جوانی جمعیت مساله چندوجهی است و حدود ۲۵ مساله اصلی در پژوهش‌ها در مسیر جوانی جمعیت شناسایی و طبق آن قانون جوانی جمعیت نوشته شد.

وی ادامه داد: نگرش خانواده، ارزش و مباحث فرهنگی، سبک زندگی، نگرش به آینده و آتیه فرزندان، مسایل اقتصادی، مسکن، خودروی مناسب، درمان و بیمه درمانی از جمله دغدغه‌های خانواده‌های در مسیر فرزندآوری و جوانی جمعیت است که در قانون رفع تمام این مسایل دیده شده است.

اصل مهم ذائقه فرزندخواهی

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: مهمترین عوامل موثر در فرزندآوری در تمام مطالعات ملی و بین المللی مربوط به تغییر نگرش افراد، ارزش ها و تغییر ذائقه فرزندخواهی است و باید فرهنگ‌سازی و بسترسازی در این زمینه از دوران مدرسه و دانشگاه مورد توجه باشد.

به گفته وی، واگذاری زمین به واجدان شرایط قانون جوانی جمعیت از جمله اقدام‌ها در راستای تحقق جوانی جمعیت و فرزندآوری در دولت سیزدهم است.

دبیر ستاد ملی جمعیت بیان کرد: طبق گزارش‌ها بیش از ۸۰ هزار قطعه زمین به واجدان شرایط قانون جوانی جمعیت واگذار شد و تسهیلات فرزندآوری نیز در حال پرداخت است که از جمله مشوق‌ها در فرزندآوری است.

سمنان در مساله جمعیت در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارد. آنچنان که حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان در نماز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ سمنان، شرایط کنونی این استان را به «سیاهچال جمعیتی» تعبیر و تاکید کرد که «همه برای خروج استان از سیاهچال جمعیتی وظیفه دارند.»

جمعیت در کنار کم‌آبی و وضعیت نامناسب راه‌ها، جزو سه چالش اساسی این استان مطرح است و به نظر می‌رسد فرهنگسازی همراه با تحقق بسته‌های تشویقی قانون جوانی جمعیت و ترغیب جوانان به ازدواج به بهبود نرخ رشد جمعیت و جوانسازی این دیار کمک کند.

کاهش ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۲ و بالاتربودن میانگین سن پدرها و مادرها در استان سمنان نسبت به میانگین کشوری، گویای سونامی کاهش نرخ جمعیت جوان در سمنان است.

سمنان جزو استان‌های دارای پایین‌ترین نرخ جمعیت کشور است.