سبزوار- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: یک قطعه حواصیل ارغوانی آسیب دیده، پس از تیمارداری و بازیابی سلامت، همزمان با هفته محیط زیست در طبیعت این شهرستان رهاسازی شد.

محمدرضا بسملی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این پرنده که به علت نامعلومی دچار مشکل شده بود، توسط یکی از دوستداران طبیعت پیدا و به این اداره تحویل داده شده بود.

وی افزود: دامپزشک اداره پس از معاینات اولیه تشخیص داد که این پرنده به دلیل بی‌حالی و ضعف عمومی بدن، نیاز به تیمارداری برای بازیافتن توان از دست رفته خود دارد.

بسملی خاطرنشان کرد: حواصیل ارغوانی برای تیمار به مرکز همیاری، تحقیقاتی و بازپروری حیات وحش حکیم سبزواری سپرده شد که پس از قرار گرفتن زیر درمان و بازپروری، با تایید سلامت عمومی و توانایی پرواز، در زیستگاه طبیعی خود، رهاسازی شد.

حواصیل ارغوانی که ۷۵ تا ۸۰ سانتی‌متر طول دارد، با بدنی کوچک‌تر از حواصیل خاکستری، دارای سری بزرگ و گردنی باریک و دراز است که سینه‌اش به رنگ بلوطی است و پشت بدنش ارغوانی به رنگ خاکستری پررنگ با لکه بزرگ به رنگ بلوطی روشن است.

این پرنده در فصل جوجه‌آوری عموماً ۲ پر سیاه دراز و رشته‌مانند از پس سرش آویزان است و عمدتا در باتلاق‌ها، نیزارهای انبوه، سواحل و آبگیرهای پرگیاه روزگار می گذراند و در بهار به صورت مهاجر عبوری در شمال شرق دیده می شود.

حواصیل ارغوانی از گونه های حمایت شده ایران است که شکار آن ممنوع است.

۲ منطقه حفاظت‌ شده شیراحمد و "پروند" با مجموع مساحت ۳۹ هزار هکتار و همچنین مناطق شکارممنوع "ریوند و کمرقلعه" با مساحت ۱۰۸ هزار هکتار در محدوده شهرستان‌های سبزوار، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی قرار دارند.

پناهگاه ۲۳ هزار هکتاری حیات‌وحش شیراحمد در ۱۵ کیلومتری جنوب سبزوار واقع است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.