۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۷
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85506249
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رهاسازی حواصیل ارغوانی در طبیعت سبزوار + فیلم

۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۷
کد خبر: 85506249
رهاسازی حواصیل ارغوانی در طبیعت سبزوار + فیلم

سبزوار- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: یک قطعه حواصیل ارغوانی آسیب دیده، پس از تیمارداری و بازیابی سلامت، همزمان با هفته محیط زیست در طبیعت این شهرستان رهاسازی شد.

محمدرضا بسملی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این پرنده که به علت نامعلومی دچار مشکل شده بود، توسط یکی از دوستداران طبیعت پیدا و به این اداره تحویل داده شده بود.

وی افزود: دامپزشک اداره پس از معاینات اولیه تشخیص داد که این پرنده به دلیل بی‌حالی و ضعف عمومی بدن، نیاز به تیمارداری برای بازیافتن توان از دست رفته خود دارد.

بسملی خاطرنشان کرد: حواصیل ارغوانی برای تیمار به مرکز همیاری، تحقیقاتی و بازپروری حیات وحش حکیم سبزواری سپرده شد که پس از قرار گرفتن زیر درمان و بازپروری، با تایید سلامت عمومی و توانایی پرواز، در زیستگاه طبیعی خود، رهاسازی شد.

حواصیل ارغوانی که ۷۵ تا ۸۰ سانتی‌متر طول دارد، با بدنی کوچک‌تر از حواصیل خاکستری، دارای سری بزرگ و گردنی باریک و دراز است که سینه‌اش به رنگ بلوطی است و پشت بدنش ارغوانی به رنگ خاکستری پررنگ با لکه بزرگ به رنگ بلوطی روشن است.

این پرنده در فصل جوجه‌آوری عموماً ۲ پر سیاه دراز و رشته‌مانند از پس سرش آویزان است و عمدتا در باتلاق‌ها، نیزارهای انبوه، سواحل و آبگیرهای پرگیاه روزگار می گذراند و در بهار به صورت مهاجر عبوری در شمال شرق دیده می شود.

حواصیل ارغوانی از گونه های حمایت شده ایران است که شکار آن ممنوع است.

۲ منطقه حفاظت‌ شده شیراحمد و "پروند" با مجموع مساحت ۳۹ هزار هکتار و همچنین مناطق شکارممنوع "ریوند و کمرقلعه" با مساحت ۱۰۸ هزار هکتار در محدوده شهرستان‌های سبزوار، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی قرار دارند.

پناهگاه ۲۳ هزار هکتاری حیات‌وحش شیراحمد در ۱۵ کیلومتری جنوب سبزوار واقع است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha