اردبیل - ایرنا - امام جمعه خلخال گفت: نبود کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ صنعتی و نبود برنامه‌های منسجم برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های اشتغال منطقه منجر به افزایش بیکاری در جوانان این شهرستان و به تبع آن افزایش معضلات فرهنگی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام سیدرضا قدسی روز چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خلخال که با حضور مدیران کل دستگاه‌های فرهنگی استان اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: نبود راهبرد مناسب برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌های فرهنگی ، عدم استفاده از ظرفیت نیروهای انقلابی و فرهنگی، نبود اعتبارات فرهنگی ، به روز نبودن برنامه‌های فرهنگی و عدم تناسب آن با نیاز جوانان و نبود کارگروه‌های تخصصی فرهنگی از مشکلات حوزه فرهنگی خلخال است و باید برای این مشکلات چاره‌اندیشی شود.

برنامه‌های فرهنگی نباید به نصب چند بنر در سطح شهر خلاصه شود

آرش جعفری ، رییس دادگستری خلخال هم در این جلسه با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی برنامه منسجمی برای حل مشکلات و معضلات فرهنگی ارائه نمی‌کنند، گفت: شورای فرهنگ عمومی به عنوان مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیری در مسائل فرهنگی و اجتماعی به شمار می‌رود و این نهاد باید پاسخگوی مشکلات و معضلات فرهنگی شهرستان باشد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود چند وجهی بودن مسائل فرهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرستان عملکرد خود را تنها به نصب چند بنر در معابر عمومی خلاصه کرده‌اند.

رییس دادگستری خلخال با اذعان به عدم هماهنگی مدارس و دانشگاه‌ها با دستگاه‌های فرهنگی اظهار کرد: مشکلات فرهنگی تنها با تخصیص اعتبار حل نمی‌شود و حتی در صورت تخصیص اعتبارات مناسب برای اجرای برنامه‌های فرهنگی هم به نظر می‌رسد هیچ طرح و برنامه خاصی برای مقابله با معضلات فرهنگی در شهرستان وجود ندارد.

شلوغی محاکم قضایی نشان دهنده عدم کارکرد مناسب نهادهای فرهنگی است

جعفری در ادامه افزایش پرونده‌های قضایی در دادگستری و دادسرای خلخال را ناشی از ضعف حوزه‌های فرهنگی شهرستان عنوان کرد و گفت: هر وقت و هر زمان که محاکم قضایی شلوغ می‌شود یعنی دستگاه‌های فرهنگی وظیفه خود را به درستی انجام نداده‌اند.

وی اضافه کرد: زمانی که مشکل روشنایی یک پارک با صدور حکم قضایی در این شهر حل می‌شود، نباید برای حل مشکلات فرهنگی شهرستان انتظار معجزه داشت.

عضو شورای فرهنگ عمومی خلخال با بیان اینکه پرداختن به مسائل عمرانی به نوعی مسائل فرهنگی را تحت شعاع قرار داده است، یادآورشد: هیچگونه پیوست فرهنگی در برنامه‌های عمرانی شهرداری دیده نمی‌شود.

جعفری با بیان اینکه فرهنگ یک روزه به وجود نیامده که تا یک روزه هم مشکلات آن از بین برود، اضافه کرد: تاکنون هیچ پروژه تحقیقاتی میان مدت و بلند مدت برای بومی‌سازی فرهنگ خلخال از سوی دستگاه‌های فرهنگی این شهرستان ارائه نشده است.

رییس دادگستری خلخال گفت: تنگناهای اقتصادی و بیکاری گسترده سبب شده تا جوانان به جای هدایت به سمت تولید و اشتغال به قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی هدایت شده و بخش مهمی از عمر و زمان خود را در این اماکن سپری کنند.

اعتبارات فرهنگی استان اردبیل در سه سال گذشته پنج برابر شد

رضوان باقلاچی ، مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل هم در این جلسه گفت: تشکیل جلسات شورای فرهنگ عمومی با مدیران کل دستگاه‌های فرهنگی مرکز استان به پیشنهاد امام جمعه اردبیل و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان و با هدف شناسایی و حل مشکلات فرهنگی شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

وی افزایش ۶ برابری اعتبارات فرهنگی و همچنین افزایش پنج برابری تعداد برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در استان اردبیل در سه سال گذشته را از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ این استان برشمرد.

آماده برگزاری همایش تجلیل از مفاخر خلخال هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل هم در این جلسه گفت: شهرستان خلخال امسال با همکاری شورای اسلامی و شهرداری خلخال میزبان دهمین دوره تئاتر منطقه‌ای است.

امیر رجبی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آماده برگزاری همایش تجلیل از مفاخر و مشاهیر خلخال است، تصریح کرد: برای برگزاری این جشنواره لازم است دستگاه‌های زیر مجموعه شورای فرهنگ عمومی لیست مفاخر و مشاهیر و زمان برگزاری را به صورت قطعی اعلام کنند تا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نسبت به تامین اعتبار این رویداد فرهنگی اقدام‌ کند.