اسلام‌آباد - ایرنا - سفیر پاکستان در آمریکا با اذعان به نگرانی کشورش نسبت به رویکرد دوگانه واشنگتن در بحث همکاری در منطقه جنوب آسیا، تعادل در رویکرد راهبردی ایالات متحده و همچنین ازسرگیری فروش تجهیزات نظامی آمریکا به پاکستان برای مبارزه با تروریسم را خواستار شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، مسعود خان طی سخنانی در شورای امور جهانی فیلادلفیا در واشنگتن بر مواضع اسلام‌آباد نسبت به پیامدهای منفی رویکرد دوگانه آمریکا در منطقه اذعان کرد.

سفیر پاکستان که کشورش همواره نگران جنگ سرد ایالات متحده در منطقه به ویژه کارشکنی آن درخصوص همکاری‌های دوجانبه اسلام‌آباد و پکن است، ازسرگیری برنامه تامین مالی نظامی و فروش تجهیزات جنگی توسط واشنگتن برای مبارزه موثر علیه تروریسم در پاکستان را خواستار شد.

وی اظهار داشت که انحراف شدید ایالات متحده به سمت هند بر فقدان تعادل راهبردی در جنوب آسیا که مملو از خطرات جدی است، منجر می شود.

مسعود خان با اشاره به اهمیت روابط راهبردی و همکاری‌های کلان پاکستان با چین افزود: روابط ما با پکن هرگز به قیمت روابط پاکستان با آمریکا نیست؛ در عین حال اسلام‌آباد به ایفای نقش به عنوان یک پل اقتصادی میان هر دو کشور آمریکا و چین تمایل دارد.

اسلام‌آباد به خاطر روابط نزدیک و راهبردی خود با پکن، با فشارهای آشکار و پنهان آمریکا به عنوان رقیب چین مواجه است. دولتمردان پاکستانی از طرفی از روابط راهبردی واشنگتن با دهلی‌نو نیز خرسند نیستند.

پاکستان و هند دو رقیب سنتی و اتمی جنوب آسیا به ترتیب روابط قوی با چین و آمریکا دارند و همزمان با گسترش این تعاملات، قدرت خود را به رخ یکدیگر می‌کشند.

وزیر دفاع پاکستان خرداد سال گذشته از ایالات متحده خواست تا اسلام‌آباد را مجبور به انتخاب‌های دشوار که منجر به تهدید منافع پاکستان می‌شود، نکند.

رهبران سیاسی و نظامی پاکستان با تشدید جنگ سرد بین پکن و واشنگتن بارها به طور تلویحی از فشار واشنگتن بر اسلام‌آباد برای کاهش روابط با پکن به ویژه توقف مشارکت‌های راهبردی دو کشور از جمله کریدور مشترک اقتصادی پاکستان و چین (CPEC) سخن گفته‌اند.

در این میان هند نیز با توجه به اختلافات سیاسی و مرزی خود با چین، با طرح کریدور اقتصادی پکن با اسلام‌آباد مخالفت می‌کند.