تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹

تهران- ایرنا- لی چیانگ نخست وزیر چین با وجود نگرانی‌ها از همکاری نیوزیلند با اعضای پیمان آکوس (آمریکا، انگلیس و استرالیا)، اعلام کرد که پکن و ویلینگتون برغم فاصله زیاد جغرافیایی دوستان خوبی هستند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، لی چیانگ امروز شنبه در جریان سفر خود به نیوزیلند بیان کرد: دوستان خوب احساس نزدیکی به یکدیگر می‌کنند حتی زمانیکه از هم دور باشند. چین و نیوزیلند اگرچه توسط اقیانوس وسیع از هم جدا شدند اما از یک تاریخ دراز مدت تعاملات دوستانه برخوردار هستند و مردم ما یک پیوند دوستی مبتنی بر درک متقابل ایجاد کردند.

نخست وزیر چین که در جریان یک سفر منطقه‌ای در نیوزیلند توقف کرده بود، ساعاتی قبل این کشور را به مقصد بعدی یعنی استرالیا ترک کرد. چین رابطه هماهنگ‌تری را با نیوزیلند در مقایسه با استرالیا دارد.

لی از سفر خود به نیوزیلند برای ابراز نگرانی در مورد پیوستن این کشور به پیمان آکوس برای همکاری با اعضای آن در زمینه مدیریت تبادل فناوری نظامی استفاده کرد. هدف اولیه پیمان بین انگلیس، آمریکا و استرالیا ارائه یک ناوگان از زیردریایی‌های هسته‌ای به کانبرا است که ذیل رکن اول این توافق قرار دارد.

رکن دو پیمان آکوس از رکن یک آن که برای تحویل زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا طراحی شده، مجزا است. رکن دو بر توسعه مشترک قابلیت‌های پیشرفته بین اعضا تمرکز دارد.

کریستوفر لوکسون نخست وزیر نیوزیلند روز شنبه به لی چیانگ گفت: پکن یکی از مهم‌ترین روابط را با ولینگتون دارد.

علاوه بر این، مقام ارشد چین از شرکت بزرگ لبنیات فونترا (Fonterra) در اوکلند بازدید کرد و وزیر تجارت نیوزیلند نیز در این خصوص ابراز داشت: فونترا بخش مهمی از زنجیره تامین غذای چین است و محصولات لبنی زیادی به چین صادر می‌شود.

لی چیانگ روز جمعه، در دومین روز از سفر خود به کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام، گفت که تقاضای فزاینده‌ای در چین برای محصولات لبنی، گوشت گاو و بره با کیفیت بالا از نیوزیلند وجود دارد.