نخست وزیر نیوزیلند: با وجود اختلافات، پکن و ولینگتون روابط قوی و منافع مشترک دارند

تهران– ایرنا- «کریستوفر لکسون» (Christopher Luxon) نخست وزیر نیوزیلند در آستانه سفر «لی چیانگ» نخست وزیر چین به این کشور، گفت کشورش روابط قوی و بسیار مهمی با پکن داشته و با وجود برخی اختلافات، دو کشور منافع مشترکی دارند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای «رادیو نیوزیلند» (RNZ) با انتشار این مطلب نوشت: کریستوفر لکسون اعلام کرد که لی چیانگ قرار است این هفته از نیوزلند دیدار کند.

بنابراین گزارش این نخستین سفر یک مقام ارشد چینی به نیوزیلند از سال ۲۰۱۷ بدین سو به شمار می رود.

نخست وزیر نیوزیلند: با وجود اختلافات، پکن و ولینگتون روابط قوی و منافع مشترک دارند
به گفته کریستوفر لکسون؛ نخست وزیر چین قرار است طی روزهای آتی به نیوزیلند سفر کند

بنابر گفته نخست وزیر نیوزیلند، دیدار لی چیانگ مذاکرات دو جانبه در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، کشاورزی، آموزشی و ارتباطات بین ملت های دو کشور را در بر خواهد گرفت.

لکسون دراین باره گفت: این فرصت با ارزشی است تا دو طرف در زمینه همکاری‌های مختلف با یکدیگر تبادل نظر کنند.

نخست وزیر نیوزیلند درباره اهمیت این دیدار با همتای چینی خود افزود: نیوزیلند و چین منافع مشترکی دارند و با وجود (برخی) اختلافات، ما بدون پرده و بطور سازنده با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنیم؛ روابط ما با یکدیگر، مهم، پیچیده و مستحکم است.

وی گفت: چشم انداز چالش‌های جهانی این ارتباط را حیاتی می سازد تا با به اشتراک گذاردن دیدگاه هایمان، نظر چین را به مواردی که برای نیوزیلند از اهمیت برخوردار است، جلب نماییم.

لکسون با تاکید بر اهمیت تجارت بین ولینگتون و پکن به این رسانه نیوزیلندی گفت: اطمینان دارم که رشد تجاری با چین ادامه خواهد داشت و تلاش می شود تا ارزش صادرات (به چین) با حمایت از اهداف دولت، طی یک دهه آینده دو برابر شود.

سفر نخست وزیر نیوزیلند به ژاپن

نخست وزیر نیوزیلند همچنین اعلام کرد که دیدار خود از ژاپن را به همراه وزیر تجارت و یک هیات ارشد تجاری از روز یکشنبه (روز گذشته به وقت محلی) آغاز می کند.

لکسون گفت: ژاپن یک شریک راهبردی برای نیوزیلند به شمار می رود.

با توجه به اینکه ژاپن چهارمین مقصد مهم صادرات برای نیوزیلند به شمار می رود، نخست وزیر نیوزیلند گفت: (در دیدار از ژاپن) رشد اقتصادی الویت نخست من در این سفر خواهد بود.

وی قرار است در این سفر با فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن ملاقات کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha