مهدی پیرهادی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سهم آلایندگی موتورسیکلتها به لحاظ گازی که از خود در هوای تهران متصاعد میکنند در حوزه ذرات معلق ۱۰/۱۰ درصد و در حوزه آلایندههای گازی ۲۱/۰۳ درصد است که این رقم قابل توجهی است که نباید نادیده گرفته شود.
به گفته این عضو شورای شهر، موتورسیکلتهای کاربراتوری نیز آلاینده بالایی دارند و برخی از این موتورها بین چهار تا هفت برابر یک خودروی سواری آلایندگی تولید میکنند.
وی آلودگی هوا را به دو قسمت منابع متحرک و منابع ثابت تقسیم بندی کرد و افزود: موتورسیکلتها جزو آلایندههای گازی بشمار میآیند که در رده منابع متحرک قرار دارند.
پیرهادی با انتقاد از اینکه چرا تعداد بیشماری از موتورسیکلتها در تهران فاقد معاینه فنی هستند، یادآور شد: متاسفانه عدهای از راکبان خود را ملزم به دریافت معاینه فنی برای موتورسیکلت خود نمیدانند و این امر سبب شده تا بر میزان آلودگی هوا افزوده شود.
رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر اضافه کرد: متاسفانه موتورسیکلتهای کاربراتوری بالافاصله پس از تولید و مدت کوتاهی که وارد ناوگان حمل و نقل میشوند آلایندگی آنها آغاز میشود البته قرار بود که در سالهای گذشته تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری متوقف شود.
وی با تاکید برخروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل یادآور شد: تا وقتی موتورسیکلتها و نیز خودروهای فرسوده از دایره حمل و نقل خارج نشود آلایندگی ادامه خواهد داشت.
پیرهادی گفت: تاکنون چندین بار در جلسات شورای شهر درباره الزام معاینه فنی موتورسیکلتها تذکر دادیم و در جلسهای از ریاست شورای شهر نیز خواستیم تا به موضوع آلایندگی موتورسیکلتها و فقدان معاینه فنی آنها رسیدگی شود.
بیشتر بخوانید:
پیکهای موتوری ملزم به دریافت معاینه فنی شدند
معاینه فنی موتورسیکلتها اجباری شد
به گزارش ایرنا، طبق آخرین برآوردها؛ موتورسیکلت و خودروها سهم ۷۰ درصدی در آلودگی شهر تهران دارند.
برابر ماده ۲ قانون معاینه فنی، رانندگی با وسیله نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر ممنوع است. دارندگان وسایل نقلیه موتوری(بدون اشاره به استثنا) مکلف هستند وسایل نقلیه خود را برای انجام دورهای معاینه فنی در مراکز معاینه فنی تعیین شده حاضر و پس از احراز شرایط، گواهی معاینه فنی دریافت کنند همچنین طبق ماده ۵ قانون معاینه فنی که موتورسیکلت نیز در آن قید شده، دورههای معاینه فنی این وسیله نقلیه یکساله است.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ از الزامی شدن معاینه فنی برای موتورسیکلتها خبر داد و گفت: باید الزامات تشویقی برقرار شود تا راکبین موتورسیکلت کارت معاینه فنی دریافت کنند.
پیش تر سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور فراجا به خبرنگار ایرنا گفته بود که عوامل متعددی در فقدان اجرای قانون معاینه فنی برای موتور سیکلتها وجود دارد که تقریبا معاینه فنی آنها را غیرممکن کرده است.
به گفته این مقام پلیس، اکنون حدود ۹۰ درصد موتورسیکلتهایی که در سطح خیابانها تردد میکنند، فرسوده هستند.