زاهدان - ایرنا - مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۷۰ بیمار تالاسمی در زهک چشم انتظار دریافت خون هستند گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته بخش بیماران تالاسمی در زهک آماده ارائه خدمات بوده و دیگر نیازی به مراجعه شهروندان به شهرستان‌های مجاور نیست.

ابوالحسن صفدری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در شهرستان زهک تعداد ۷۰ بیمار تالاسمی وجود دارد که برای دریافت خدمات به شهرستان های زابل و زاهدان مراجعه می‌کردند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سه هزار و ۳۰۰ بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان وجود دارد و به صورت ماهانه ۶ هزار واحد صرف این بیماران می‌شود و این بیماران همواره چشم انتظار اهدا کنندگان هستند بنابراین از شهروندان تقاضا داریم پایگاه‌های انتقال خون را دریابند و برای نجات جان انسان ها حضور پررنگی داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه نیاز استان، ۱۲ هزار واحد مصرف خون به صورت ماهانه است خاطرنشان کرد: از این میزان ۵۰ درصد در خود استان فراهم می‌شود که نیاز است به سمتی حرکت کنیم تا واردات خون را به استان کمتر کنیم.

وی عنوان کرد: یکی از عواملی که باعث شده امروز سیستان و بلوچستان به کانون تالاسمی در کشور تبدیل شود و مشکلات اساسی را در حوزه و بهداشت و درمان برای این استان ایجاد کند، نبود توجه خانواده‌ها به آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج است.

صفدری افزود: با توجه به اینکه بیماران بسیاری مانند تالاسمی هموفیلی ها ماهانه به فرآورده های خونی اهداکنندگان خون، وابسته هستند میزان اهدای خون استان فقط پاسخگو ۵۰درصد نیاز است و کمبودها از طریق شبکه ملی خون‌رسانی از سایر استان‌ها تامین می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به جوانی جمعیت سیستان و بلوچستان، با همت جوانان استان می‌توانیم خون مورد نیاز بیماران را از هم استانی‌های خودمان تامین کنیم.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان ادامه داد: میانگین مراجعه برای اهدای خون در سیستان و بلوچستان روزی ۲۰۰ نفر است، که همه این افراد موفق به اهدای خون نمی‌شوند اگر از امروز هر فرد اهداکننده مشوق یک فرد دیگر از نزدیکان و دوستان خود برای اهدای خون شود انتظار می‌رود مراجعه در طول روز به ۴۰۰ نفر نیز برسد که قطعا نیاز استان به دریافت خون از شبکه ملی مرتفع خواهد شد.