ایلام - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه ۸۵ پروژه فعال در بخش‌های مختلف راه‌سازی در این استان مرزی در دست اجرا است، گفت: برخی از طرح‌های بزرگ این حوزه در استان تکمیل و در مرحله بهره‌برداری قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "فرشاد دوستی" روز سه شنبه در نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان ایلام اظهار کرد: پیشرفت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و مسکن استان ایلام در سال‌های اخیر شتاب قابل توجهی داشته و توجه دولت سیزدهم به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و مسکن کم نظیر بوده است.

وی افزود: استان ایلام از جمله استانهایی است که همزمان پروژه‌های مهم راه‌سازی و مسکن را در سطح ملی عملیاتی و این ۲ مقوله مهم در دولت سیزدهم با جهش کم نظیری اجرایی شده است به طوری که فقط در بخش راه استان ۸۵ پروژه فعال در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام یادآور شد: اعتبارات استان ایلام در دولت سیزدهم در حوزه راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مجموع ملی و استانی ۴۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال بوده است.

دوستی با اشاره به اقدامات انجام شده در ۱۰ پروژه راهسازی محور ایلام - مهران در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: تونل اول محور ایلام- مهران (کیلومتر پنج) که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۸ آغاز شد، ۸۴۴ متر است و هزار و ۲۰۰ متر نیز عملیات راهسازی طرفین آن نیز به انجام رسیده و زیر بار ترافیک قرار دارد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۸۰ درصد اعتبار این پروژه در دولت سیزدهم هزینه شده است، گفت: ۷۱۳ متر لاینینگ تونل دوم راه کربلا نیز به اتمام رسید و روکش آسفالت و روشنایی داخل تونل نیز تکمیل شد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام ادامه داد: در این بازه زمانی احداث و تکمیل چهار دهنه پل در راه‌های طرفین تونل دوم راه کربلا، شروع عملیات حفاری و بتن ریزی ( شمع زنی) قطعه رانشی در محور ایلام- مهران که تا کنون ۱۳۵ عدد شمع اجرا شده و پروژه چهارخطه کردن ایلام - صالح آباد به طول ۱۸ کیلومتر به طور کامل به اتمام رسید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

دوستی تاکید کرد: عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح صالح آباد ( عملیات بتن ریزی و احداث دیوارهای بتونی و خاکریزی)، عملیات تکمیلی اتصال پل‌های بزرگ کیلومتر ۵۵ و ۵۶ منطقه کنجانچم و شروع عملیات تعریض پل سه دهانه ۱۵ متری"بدوله" در محور مهران مرز جهت ۶ خطه کردن مسیر و همچنین شروع احداث ابنیه فنی قطعه دوم ۶ خطه پل زائر مهران تا پایانه مرزی و عملیات تکمیلی این طرح ها هم اکنون در حال انجام است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از پروژه‌های راهسازی استان که می‌توان آن را مهمترین پروژه راهسازی استان و حتی کشور قلمداد کرد پروژه تونل عظیم کبیرکوه بوده که این تونل و راه‌های طرفین آن، در مراحل نهایی اجرایی قرار دارند.

دوستی افزود: تونل اصلی کبیرکوه به طول چهار هزار و ۷۵۰ متر بزرگترین تونل جاده‌ای حال حاضر کشور است که عملیات لاینینگ آن نیز به پایان رسیده و اجرای روشنایی آن در جریان است.

وی گفت: هفت رشته تونل منتهی به تونل اصلی نیز در مجموع به طول ۲.۵ کیلومتر که (بیشتر آنها به صورت سه خطه انجام و عملیات لاینینگ آنها به پایان رسیده و عملیات آسفالت و روشنایی آن درحال انجام است) در آستانه بهره برداری قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام بیان کرد: با بهره برداری از تونل کبیر کوه پیچ‌های سخت گذر و گردنه برفگیر جاده قدیم کبیرکوه حذف خواهد شد و ارتباط استان‌های جنوبی و مرکز کشور به مرزهای عراق تسهیل خواهد شد.

وی پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۹۶ دصد عنوان کرد و گفت: برای احداث تونل کبیرکوه از شروع پروژه (سال ۱۳۸۹ ) تا کنون ۱۳ هزار میلیارد ریال هزینه شده که۱۱ هزار میلیارد ریال این میزان،در ۲ سال اخیر دولت سیزدهم انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: در محور مهران – دهلران - اندیمشک اصلاح و چهار خطه کردن چهار کیلومتر منطقه نصریان، باپیشرفت فیزیکی بالای ۵۵ درصد در حال اجرا است.

دوستی افزود: پیشرفت فیزیکی پروژه چهار خطه کردن محور دهلران به اندیمشک در سه قطعه تا پایان مهر ۱۴۰۰ در مجموع ۱۲ درصد بود و هم اکنون این سه طرح در مجموع بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی به محور ایلام- حمیل – کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در محور ایلام- سرابله- حمیل که ۷۸ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان ایلام قرار دارد چهار پروژه راهسازی در حال اجرا است که مهم‌ترین این چهار پروژه تونل دوم آزادی است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام خاطرنشان کرد: این تونل به طول سه هزار و ۳۰۰ متر در قالب ۲ قطعه از طرفین در حال حفاری است، از سمت ایلام از مهر ماه ۱۴۰۰ تا کنون ۹۰۰متر حفاری صورت گرفته و از سمت مقابل نیز حفاری در حال انجام است.

به گفته دوستی، این محور ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار داشته که پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم تحقق پیدا کرده است.

وی گفت: از دیگر محورهای راهسازی استان، محور ایلام- دره شهر – پل گاومیشان به طول ۱۴۶ کیلومتر می‌توان اشاره کرد که در این محور ۲ پروژه راهسازی فعال بوده در مجموع این پروژه ها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام خاطرنشان کرد: اعتبار این محور هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال بوده که در دولت سیزدهم هزار و ۹۰ میلیارد ریال آن محقق شده است.

به گزارش ایرنا، استان ۲۰ هزار کیلومتر مربعی ایلام در غرب کشور و همسایگی عراق دارای ۱۴۵ کیلومتر بزرگراه، ۶۷۰ کیلومتر راه اصلی، ۸۹۱ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۶۴۸ کیلومتر راه روستایی است.