سمنان - ایرنا - استان سمنان با تحقق ۱۲۲ درصد از مجموع اعتبارات مصوب شده در بخش عمرانی و زیربنایی و ۱۰۱ درصد از اعتبارات مصوب شده در بخش اقتصادی رتبه برتر کشور در جذب اعتبارات مربوط به دور نخست سفر رییس جمهوری را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور ۱۳ آبان ۱۴۰۰ به استان سمنان سفر کرد که در این سفر پر خیر و برکت ۱۴۵ مصوبه شامل ۴۶۹ ریزطرح با اعتبار افزون بر ۱۴۳ هزار و ۷۹۲ میلیارد ریال مرتبط با ۲۵ نهاد و وزارتخانه به تصویب رسید که از این تعداد ۱۱۷ مصوبه با اعتباری بالغ بر ۳۴ هزار و ۴۴۵ میلیارد ریال مربوط به حوزه عمرانی زیربنایی و ۲۸ مصوبه با اعتباری بیش از ۱۰۹ هزار ۳۷۴ میلیارد ریال مربوط به حوزه اقتصادی بود و وزارت راه و شهرسازی، با ۲۰ مصوبه، بیشترین تعداد مصوبات سفر آیت‌الله رئیسی رییس جمهور را به این استان داشت.

تکمیل تقاطع غیر همسطح شهرک صنعتی سمنان، تکمیل و بهسازی محور عباس آباد- کاهک، تکمیل و بهسازی قطعه اول راه اصلی سمنان- فیروزکوه، تکمیل مخازن آب آشامیدنی روستایی و شهری در نقاط مختلف استان به حجم بیش از ۱۵ هزار مترمکعب، تکمیل اورژانس بیمارستان کوثر سمنان، و تکمیل بیمارستان ۳۲ تختخوابی میامی، تکمیل مرکز درمان سرطان از جمله طرح‌های تکمیل شده از محل مصوبات سفر رییس جمهور به استان سمنان است.

احداث بخش سوانح و سوختگی بیمارستان کوثر سمنان، تکمیل و احداث ۲۰ مدرسه با مجموع ۱۴۵ کلاس در نقاط مختلف استان، سالن آمفی تئاتر دانشگاه گرمسار، سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه سمنان و زمین چمن مصنوعی کلاته خیج شاهرود، از دیگر طرح‌های تکمیل شده از محل مصوبات سفر رییس جمهور به استان سمنان به شمار می‌رود.

ساخت پل شهرک صنعتی سمنان به ۱۳۸۵ بازمی‌گردد که مدتی کوتاه پس از آغاز عملیات عمرانی این طرح تعطیل شد. به برکت سفر آیت‌الله رئیسی در سیزدهم آبان ۱۴۰۰ به استان سمنان و تخصیص اعتبار برای تکمیل، این طرح جزو مصوبه‌های سفر شد و سرانجام با تخصیص اعتبارات از این محل و همت مسوولان ارشد استان سمنان، این پل پس از ۱۷ سال در سفر معاون رییس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید.

اصلاح نقاط حادثه‌خیز در مسیر مواصلاتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان، افزایش ضریب ایمنی تردد رفت و برگشت به شهرک صنعتی سمنان از جمله مزایای افتتاح طرح تقاطع غیرهمسطح شهرک صنعتی سمنان است.

فاصله شهرک صنعتی سمنان تا مرکز شهر هشت کیلومتر و تکمیل نشدن پل روگذر شهرک صنعتی این شهر طی سال‌ منجر به تصادف های متعدد شده است و تکمیل این طرح یکی از مطالبه‌های دیرینه مردمی و واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک به منظور کاهش تصادفات، افزایش ایمنی تردد با توجه به قرارگیری در محور اصلی تهران- مشهد بود که اکنون افتتاح این طرح نقش مهمی در امیدافزایی و تقویت سرمایه اجتماعی در این دیار دارد.

تسریع در تجهیز و راه‌اندازی مرکز درمان سرطان سمنان یکی از مصوبه‌های سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور شهید و از مطالبه‌های جدی مردم سمنان بود که در نهایت این مرکز به نام رییس جمهور شهید «آیت الله رئیسی» شنبه (دوم تیر ۱۴۰۳) با حضور ویدئوکنفرانسی محمد مخبر سرپرست نهاد رییس‌جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حضور «سیدحیدر محمدی»رییس سازمان غذا و دارو، «سیدمحمدرضا هاشمی» استاندار و جمعی از مسوولان شهرستان سمنان افتتاح شد تا یادگار شهید جمهور در این دیار بماند و لبخند رضایت بر چهره مردمان دارالمرحمه سمنان نقش ببندد.

ابرپروژه مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان استان سمنان در وسعت ۶ هزار مترمربع به ارزش ۹ هزار میلیارد ریال در تیر ۱۴۰۳ افتتاح شد، طرحی که ساخت آن از سال ۱۳۹۰ کلید خورد، این مرکز دارای ۵۲ تخت بستری و بخش‌های تصویربرداری، آزمایشگاه، پزشکی هسته‌ای، غربالگری سرطان، ام‌آرآی، شیمی‌درمانی سرپایی و بستری، رادیوتراپی، یددرمانی و براکی‌تراپی است.

مرکز جامع پیشگیری و درمان سرطان با پیگیری‌های انجام شده در دولت مردمی پیشرفته ترین تجهیزات ممکن از جمله اسپکت، سی تی سیمولاتور و شتاب دهنده پرقدرت رادیوتراپی برای راه اندازی بخش های تخصصی آن تهیه شد تا بتواند در کنار حضور نیروهای متخصص و متعهد، تسکین‌بخش آلام دردمندان باشد.

تحقق ۱۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی و ۱۰۱درصدی اعتبارات اقتصادی سمنان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سمنان در راستای خدمات و دستاوردهای دور نخست سفر رییس جمهور شهید آیت الله رئیسی گفت: این استان با تحقق ۱۲۲ درصد از مجموع اعتبارات مصوب شده در بخش عمرانی و زیربنایی و همچنین ۱۰۱ درصد از مجموع اعتبارات مصوب شده در بخش اقتصادی رتبه برتر کشور در جذب اعتبارات را کسب کرد.

نادر مالکی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: در دور نخست سفر شهید جمهور به سمنان در آبان سال ۱۴۰۰، از مجموع اعتبارات مصوب شده سفر ۱۱۷ مصوبه(۴۳۳ ریز پروژه) با اعتباری بالغ بر ۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال مربوط به حوزه عمرانی و زیربنایی است.

وی ادامه داد: طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲درمجموع ۳۹ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال به مصوبات بخش عمرانی و زیربنایی اختصاص یافت که اعتباری بیش از مصوب دور نخست سفر رییس جمهور است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سمنان اضافه کرد: ۲۵۷ طرح در بخش های مختلف راه، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، آب و فاضلاب از محل مصوبات و اعتبارات دور نخست سفر شهید جمهور به سمنان به بهره برداری رسید.

به گفته وی، علاوه بر مصوبات حوزه زیربنایی، در دور نخست سفر شهید جمهور حدود ۲۸ مصوبه (۳۶ ریز پروژه) در مرحله اول با اعتباری افزون بر ۷۹ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و با اصلاحات انجام شده توسط استان و نهاد ریاست جمهوری اعتباری بالغ بر ۸۰ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال مربوط به حوزه اقتصادی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سمنان بیان کرد: تخصیص اعتبارات در بخش اقتصادی مصوب سفر شهید جمهور به این استان منجر به افتتاح ۱۴ طرح شد.

توسعه نمک شرکت معدنی املاح ایران، تجهیز و به روزرسانی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان و تخصیص کد گمرکی برای منطقه ویژه اقتصادی سمنان، از جمله طرح‌های تکمیل‌شده و یا به بهره‌برداری‌ رسیده از مصوبه های سفر رییس جمهور به این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۷ درصد سهم اشتغال سمنان مربوط به بخش کشاورزی است و بخش صنعت و معدن ٣٧ درصد از اشتغال و ۲۲ درصد از تولید ناخالص این استان را به خود اختصاص داده است.

سمنان که به «دارالمرحمه» معروف است با گستره نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از پهناورترین استان‌های کشور به شمار می رود و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این حیث در جایگاه هفتمین استان ایران قرار دارد.

این دیار از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به خراسان رضوی و از باختر به تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به سبب موقعیت همسایگی با پایتخت و هفت استان مهم کشور، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

بر پایه برآورد سال ۱۴۰۰مرکز آمار ایران، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.