به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، محمدعلی موسی پور گرجی افزود: یکی از دلایل رغبت تجار و صاحبان کالا ها به این بندر، ایجاد زیر ساخت های لازم برای نگهداری کالاهای اساسی و بهره مندی از شقوق مختلف حمل و نقل در این بندر است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد بیان داشت : بندر امیرآباد با ظرفیت اسمی هفت و نیم میلیون تن و ۱۵ پست اسکله فعال برای پهلوگیری انواع شناورها در کنار تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری دریایی توانسته است با اقدامات لازم جهت هیدروگرافی و لایروبی و ایجاد مسیر دسترسی ایمن برای شناورها این رکورد را به ثبت برساند.
موسی پور همچنین به دانش و توان نیروهای مجرب این بندر به خصوص در زمینه تخصصی دریایی اشاره کرد که با رصد و پایش به موقع مسیرها، نقشه ها و اقدامات لازم توانسته اند زمان انتظار کشتی ها را کاهش داده و علاوه بر اارائه خدمات مناسب میزان رضایت مشتریان، صاحبان کالا و مالکان کشتی را به همراه داشته باشد.
وی در تشریح دلایل افزایش ورودی شناورهای تجاری به بندر امیرآباد اظهار داشت : زیرساخت های بندری، ارتقا نرم تخلیه و بارگیری، افزایش میزان تعامل، احصاء چالش ها و رفع موانع پیش روی تجار و صاحبان کالا از جمله دلایل افزایش تردد کشتی های به بندر امیرآباد محسوب می شود.
مدیر کل بندر امیرآباد به برنامه ریزی و اقدامات لازم جهت رفع دغدغه های صاحبان کالا پرداخت و افزود : در صدد ارتقاء تجهیزات تخلیه و بارگیری هستیم که علاوه بر سرعت تخلیه و بارگیری انواع کالا و استاندارد سازی مدت زمان سرویس دهی به شناورها، رضایت مطلوب را هم برای ذی نفعان فراهم شود.
به گزارش ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم میتواند با شکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
منطقه امیرآباد از ظرفیتهای بندری بسیار مناسبی برخوردار است و میتواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بهویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.