به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، علی اکبر مرزبان روز پنجشنبه در بازدید یک روزه از بندر امیرآباد که به همراه مدیران کل ستادی حوزه معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی انجام گرفت، گفت: با توجه به موقعیت راهبردی و میزان تردد شناورهای تجاری به این بندر، سه فروند شناور با قابلیت های جستجو نجات، راهنمابر و انجام گشت های دریایی تا پایان سال به ناوگان دریایی بندر امیرآباد افزوده خواهد شد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به کاهش چشمگیر تراز آب دریای خزر و مشکلاتی که در سالیان آتی برای بنادر حاشیه دریای خزر ایجاد خواهد شد بیان کرد: برای این منظور یک کارگروهی در وزارت امور خارجه تشکیل شد.
وی افزود: طرح مطالعاتی توسط یک مشاور در حال اجرا است و موضوع را به جد از طریق معاونت های امور دریایی و مهندسی و امور زیر بنایی و کارشناسان و متخصصان پیگیری خواهیم کرد تا کارشناسی های لازم انجام و با مد نظر قراردادن همه جوانب، راهکارهای کاربردی جهت گذر از این چالش مهم ارائه شود.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: با توجه به شرایط جغرافیایی بندر امیرآباد و قرارگیری در منتهی الیه شرق دریای خزر و با عنایت به روان بودن بستر دریا و رژیم رسوب گذاری در این منطقه از تخصیص یک فروند لایروب یکهزارو ۵۰۰ متر مکعب در آینده نزدیک خبر داد که قطعا بندر امیرآباد در اولویت ارایه خدمت قرار خواهد داشت.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص درخواست بندر مبنی بر تسریع ایجاد و اطاله موج شکن گفت: جلسه ای را با حضور معاونین دریایی و مهندسی و امور زیربنایی سازمان و مدیران بندر امیرآباد جهت بررسی این موضوع به زودی برگزار خواهیم کرد تا اقدامات لازم در خصوص تامین اعتبار و اجرای این طرح در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.
مرزبان همچنین به درخواست ایجاد دفتر امور دریانوردان در این بندر نظر مثبت داد و مقرر شد، یک تیم کارشناسی از سازمان به بندر امیرآباد عزیمت و با توجه به درخواست مراجعین نسبت به بررسی ابعاد مختلف و امکان سنجی راه اندازی دفتر امور دریانوردان و همچنین ثبت شناوران فلزی بالای ۵۰۰ تن اقدام لازم به عمل آورند.
بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی مسوولان امر میتواند با شکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
منطقه امیرآباد از ظرفیتهای بندری بسیار مناسبی برخوردار است و میتواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بهویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.
نظر شما