تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از رای دهی به نامزد منتخبش در چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: مردم ایران امروز پشت سر هر نامزدی قرار بگیرند رئیس جمهور همه مردم ایران است و وظیفه ما کمک به او است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز جمعه - ۱۵ تیر- پس از رای دادن در تالار وحدت در جمع خبرنگاران گفت: مردم با حضور پای صندوق‌های رای، بلوغ سیاسی بالای خودشان را به نمایش می گذارند.

وی افزود: در یک هفته دو انتخابات سراسری بزرگ با حضور مردم در حال برگزاری است، شاید این شکل آرامش و امنیت و آزادی بالا در بیان دیدگاه ها و انتخاب مردم در چنین سطحی را در هیچ کجای دنیا داشته باشیم، انتخابات متعلق به مردم است، برگزارکنندگان و تعیین کنندگانش مردم اند و هر آنچه مردم تشخیص دادند و تصمیم گرفتند و پشت سر هر نامزدی قرار گرفتند رئیس جمهور همه مردم ایران و وظیفه ما کمک به منتخب همه مردم ایران است.

اسماعیلی تاکیدکرد: مردم ایران تجربه موفقی را پیش رو دارند که کارنامه و در معرض قضاوتشان است؛ وضعیت کشور در سال ۱۴۰۰ را همه می دانند ولی براساس تلاش های صورت گرفته در سال ۱۴۰۳ بسیاری از مشکلات به فرصت های جدید تبدیل شده است. انشاالله مردم به تداوم مسیر خدمتگذاری اقبال نشان دهند و رییس جمهور منتخب بتواند با پشتیبانی آرای بالا مسیر نورانی دولت آیت الله رئیسی را ادامه دهد.

وی افزود: برآوردها در وزارت کشور نشان می‌دهد حضور مردم پای صندوق‌ها نسبت به هفته گذشته رشد خوبی داشته است، امیدوارم شاهد یک رئیس جمهور خوب با رای بسیار بالا باشیم.

دولت سیزدهم فضا را برای دوره انتقال فراهم کرد

اسماعیلی گفت: خدا را شاکریم که با همت مردم ایران در کمتر از هشت روز از جمعه قبل تا این جمعه، در دو صحنه مهم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مراحل اول و دوم حاضر شدند.

وی افزود:آنچه بیش از همه چیز درخشش دارد، این حضور قوی و پر از آرامش، امنیت و آزادی بسیار بالا در بیان دیدگاه‌ها، بر پایایی اجتماعات، بیان احساسات و همه محاسنی است که در برگزاری انتخابات مطلوب می‌شود عنوان کرد. همه اینها در یک جا در این انتخابات حاضر شدند. دولت با همه توان فضا را برای دوره انتقال فراهم کرد. 

انتخابات بلوغ سیاسی جامعه ایرانی را نشان داد

وزیر فرهنگ افزود: وزارت کشور، مجموعه های اجرایی، شورای نگهبان، همه تلاش کردند فضای انتخابات به محو مطلوبی جلو برود و مردم ایران در یک فضای باز و آرام با اطلاع و آگاهی کامل، رئیس جمهور خودشان را انتخاب کنند.

وی اظهار داشت: این که انتخابات به دور دوم کشیده شد و این رقابت سخت و در عین حال شانه به شانه با رعایت اصول حاکم بر یک انتخابات مطلوب در جمهوری اسلامی نشانگر بلوغ سیاسی جامعه ایرانی است.

اصلح کسی است که راه شهید رئیسی را ادامه دهد

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که از نگاه شما فرد اصلاح برای جایگاه ریاست جمهوری چه کسی است؟ اظهار داشت: کسی اصلح است که بتواند بیشتر، بهتر و قوی‌تر مسیری که رئیس جمهور شهیدمان آغاز کرده و به دلیل شهادتشان بسیاری از کارها در آستانه نتیجه دادن و  میوه دادن است، ادامه دهد. 

وی افزود: از نگاه من به عنوان یک عضو دولت آیت‌الله شهید رئیسی این بیش از همه مطلوبیت دارد. امیدوارم مردم هم هر آنچه که تشخیص دادند به این انتخاب نزدیک شوند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره رعایت اخلاق نامزدها گفت: فضای پرهیجان طبیعت انتخابات است. یک جایی هم شاید دچار افت و لغزش هایی شدند. این طبیعی است. اما به هر حال، معدل کار بسیار خوب است و من فکر می کنم آن چیزی که در طول این هفته شاهدش بودیم رقابت شانه به شانه و نزدیک بود، امیدوارم آنچه که به نفع مردم عزیز ایران است حاصل شود. 

انگیزه بیشتر رای‌اولی‌ها

اسماعیلی اظهار داشت: کاری که ما از انتخابات مجلس به این سمت شروع کردیم، تمرکز برای محلی برای حضور و رای دادن هنرمندان بود. هنرمندان ما مطالباتی دارند، گروه‌ مرجع جامعه هستند

وی افزود: امروز در تالار وحدت هنرمندان و پیشکسوتان از بخش‌های مختلف هنری حاضر هستند، خود انگیزه قوی را برای عموم علاقه مندان اهالی هنر ایجاد می کند و آنها هم در صحنه حاضر باشند. هنرمندان هم اینجا را خانه خودشان می دانند.

اسماعیلی افزود: هنرمندان در تالار وحدت گعده می‌گیرند و با پیشکسوتان و همراهان خود اینجا فضای پر شور و نشاطی برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه ایجاد می‌شود. امیدوارم بازتاب آن به افزایش مشارکت مردم در انتخابات منجر شود. 

وزیر فرهنگ در خصوص رای اولی‌ها و تاثیر آنها هم گفت: احتمالا انگیزه رای اولی‌ها از همه افراد دیگر بیشتر باشد؛ امیدواریم با حضور قوی رای اولی‌ها اتفاقات خوبی بیافتد.