۲۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹
کد خبر: 80696974
T T
۰ نفر
حضور مردم در انتخابات، نماد اقتدار جمهوري اسلامي ايران است

آنكارا- سفير جمهوري اسلامي ايران در تركيه گفت: نظام جمهوري اسلامي ايران قدرت و اقتدار خود را از باورهاي ديني و حضور مردم بويژه در انتخابات كسب مي كند.

' علیرضا بیكدلی' روز جمعه در محل شعبه اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری ایران در آنكارا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، انتخابات را شاخص اصلی سنجش حضور مردم دانست و افزود: اقتدار نظام جمهوری اسلامی در حضور مردم در انتخابات مشهود است و این انتخابات توجه همه ناظران داخلی و خارجی را به خود جلب كرده است.

سفیر ایران در تركیه خاطرنشان كرد: انقلاب اسلامی ایران با حضور مردم در پای صندوق های رای هر بار نو می شود و مردم با شعور بسیار بالای خود تعریف عملی مردمسالاری دینی را در این انتخابات به نمایش می گذارند.

بیكدلی تصریح كرد: در تركیه نیز از صبح امروز شاهد حضور اقشار مختلف هموطنان ایرانی در پای صندوق های اخذ رای و مشاركت گسترده آنها هستیم.

وی اظهارداشت: دانشجویان، بازرگانان، پزشكان و دیگر ایرانیان مقیم، گردشگران و كاركنان نهادهای ایرانی مستقر در تركیه به طور گسترده در پای صندوق های رای گیری حضور یافته اند.

سفیر ایران در تركیه با اشاره به اینكه در پنج شهر تركیه ایرانیان برای انتخاب رییس جمهوری جدید به پای صندوق های اخذ رای می روند، گفت: ما سعی در فراهم آوردن شرایط مناسب برای حضور صمیمانه هموطنان ایرانی در پای صندوق های اخذ رای كرده ایم و امیدواریم بتوانیم در خلق حماسه سیاسی سهمی ایفا كنیم.

بیكدلی در پاسخ به سووالی در مورد وجه تمایز یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با دیگر انتخابات برگزار شده، گفت: شرایط بین المللی و منطقه ای یكی از وجوه تمایز این انتخابات با انتخابات گذشته است.

وی افزود: در زمان حاضر از یكسو موضوع انتخاب رییس جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار دارد و از آن مهمتر در این انتخابات اقتدار جمهوری اسلامی ایران با حضور مردم در پای صندوق های اخذ رای مجددا بازتعریف می شود چرا كه انتخابات فرصت محك خوردن اقتدار جمهوری اسلامی ایران و دادن این پیام از سوی مردم به جهانیان است.

سفیر ایران در تركیه خاطرنشان كرد: در شرایطی كه در صحنه بین المللی سیاه نمایی گسترده ای علیه ایران صورت می گیرد، حضور پرشكوه مردم در انتخابات می تواند هم نقش تعیین كننده آنان در سرنوشت كشورشان و هم قدرت جمهوری اسلامی را نشان دهد و به تغییر بسیاری از نگاه ها منجر شود.

بیكدلی در پاسخ به سووالی در خصوص دیدگاه های محافل سیاسی خارجی در تركیه نسبت به انتخابات ایران گفت: در تماس هایی كه در یك ماه گذشته داشته ام ، انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران یكی از مهمترین موضوعات بوده است.

وی افزود: محافل دیپلماتیك خارجی در تركیه با توجه به شناخی كه از جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و با توجه به اهمیتی كه برای دیدگاه های تهران قائل هستند، به دنبال ارزیابی دقیق تری از این انتخابات هستند.

سفیر ایران در باره نگرش رسانه های تركیه به انتخابات ایران گفت: در رسانه های تركیه شاهد دو نوع نگرش نسبت به این مساله بودیم. برخی علاقه مند به انعكاس واقعیات انتخابات بوده و درخواست اعزام نماینده به ایران برای پوشش اخبار واقعی انتخابات و یا گرفتن اطلاعات مستقیم در این ارتباط از نهادهای ایرانی را داشتند و برخی دیگر از رسانه ها نیز اطلاعات خود را از منابع غربی می گیرند.

بیكدلی تصریح كرد: این نوع رسانه ها همسو با جریان خبری در محافل غربی سعی در جریان سازی و ایجاد سووال در رابطه با مشارك مردم داشتند و به نظر من حضور پرشور مردم و بازتاب صحیح این حضور می تواند تا حد زیادی حتی این گروه دوم را نسبت به واقعیت های مشاركت مردمی و قدرت واقعی ایران توجیه كند.

وی در باره دیدگاه مسوولین تركیه در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: مسوولین تركیه با علاقه مندی انتخابات ایران را دنبال و آرزوی موفقیت در این انتخابات برای مردم كشورمان را دارند.

سفیر ایران تاكید كرد: مساله مهم برای مقامات تركیه تاثیر تغییر دولت و رییس جمهوری بر روابط تهران و آنكارا و دانستن نظرات نامزدهای ریاست جمهوری در این زمینه بود.

بیكدلی افزود: به اطلاع مسوولین تركیه رسانده ایم كه همه نامزدهای ریاست جمهوری ایران در برنامه های حوزه سیاست خارجی خود تقریبا یك صدا به اهمیت گسترش روابط با كشورهای همسایه و مسلمان تاكید كرده اند و انتظار ما این است كه با انتخاب رییس جمهوری جدید و شكل گیری دولت، انرژی تازه ای را در حوزه روابط دو كشور شاهد باشیم.

عضو ناظر یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در تركیه نیز گفت: بسیاری از رای دهندگان پیش از آغاز رای گیری در محل شعبه اخذ رای در خانه فرهنگ ایران در آنكارا حضور یافتند.

'سید احمد موسوی' در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با تاكید به استقبال گسترده ایرانیان مقیم تركیه بویژه دانشجویان ایرانی از انتخابات ، از تمهیدات فراهم شده توسط سفارت ایران در تركیه برای خلق حماسه سیاسی ابراز رضایت كرد.

وی خاطرنشان كرد كه اطلاع رسانی لازم برای ایرانیان مقیم تركیه به منظور شركت در انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است.

خاورم**2012**230**1545