تهران-ایرنا- تارنمای «سی‌ان‌ان» با اشاره به موقعیت سیاسی متزلزل «جو بایدن»، ‌پس از مناظره تلویزیونی با دونالد ترامپ و افزایش درخواست دموکرات‌ها برای کناره‌گیری او از نامزدی حزب، درباره گسستگی حزبی دموکرات‌ها و شکست سیاسی بایدن هشدار داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در ادامه این گزارش سی ان ان آمده است: در حالی که تنها تعداد معدودی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا، آشکارا خواستار پایان دادن به مبارزات انتخاباتی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ‌شده‌اند، نگرانی عمیقی در داخل این حزب درباره توانایی او برای شکست دونالد ترامپ، ‌نامزد احتمالی جمهوری خواهان، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکل گرفته است.

این گزارش افزود: نگرانی‌ها در حزب دموکرات در کنفرانس بعد از ظهر یکشنبه به میزبانی حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، بازتاب بیشتری یافت. به گفته برخی منابع، تعدادی از اعضای شرکت‌کننده در این کنفرانس تاکید کرده‌اند که بایدن باید کناره‌گیری کند. این در حالی است که حلقه یاران و متحدان نزدیک بایدن همچنان با اشاره به دستاوردهای دولت، بر لزوم تداوم فعالیت‌های انتخاباتی او و نامزدی حزب تاکید می‌کنند.

سی‌ان‌ان بحث‌های سیاسی پیرامون تداوم کارزار انتخاباتی بایدن و یا کناره گیری او از نامزدی حزب دموکرات را «جنون‌آمیز» توصیف کرده و نوشت: چنانچه دموکرات‌ها در آخرین لحظه از پذیرفتن نامزدی بایدن، خودداری کنند، جمهوری‌خواهان فرصت خوبی خواهند یافت تا یک رئیس‌جمهور سابق مجرم و دو بار استیضاح شده را به کاخ سفید بفرستند.

این گزارش همچنین کنار گذاشتن بایدن از نامزدی حزب دموکرات را نشان‌دهنده رفتاری تحقیرآمیز علیه حرفه سیاسی وی توصیف کرد که نیم قرن طول کشیده است.

در بخشی از این مقاله آمده است: اگر دموکرات‌ها بایدن را کنار بزنند، سناریویی پرخطر ایجاد می‌کنند که در تاریخ مدرن آمریکا بی‌سابقه است. آنها باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند در مورد کامالا هریس، ‌معاون رئیس جمهوری آمریکا، اجماع کنند یا اینکه در حرکتی ناگهانی یک نامزد جدید تازه کار و ناشناخته را انتخاب می کنند. از طرفی هیچ تضمینی وجود ندارد که یک نامزد جدید بتواند بهتر از بایدن عمل کند، اما این واقعیت که بسیاری می خواهند چهره جدیدی را انتخاب کنند، نشان دهنده شدت سطح هشدار و نگرانی بالا در حزب دموکرات است.

این گزارش افزود: دموکرات‌های مجلس نمایندگان روز یکشنبه ناامیدی خود را از مشکلات بایدن و تأثیرات بدی که نامزدی او می‌تواند بر بازپس‌گیری مجلس داشته باشند، ابراز کرده اند. اکنون، در بحبوحه هشدارها در مورد حضور مخاطره‌آمیز بایدن که نه تنها موجب از دست دادن کاخ سفید می شود، بلکه می‌تواند به قیمت شکست حزب در به دست آوردن اکثریت مجلس نمایندگان و سنا شود، ‌بسیاری از دموکرات‌ها از او می‌خواهند که از ادامه کارزار انتخاباتی خود کناره گیری کند.

سی‌ان‌ان در ادامه با اشاره به نشست سالانه ناتو که قرار است از ۱۹ تا ۲۱ تیرماه در واشنگتن دی‌سی برگزار شود نوشت: میزبانی از رهبران جهان به بایدن اجازه می دهد تا اعتبار خود را به عنوان یک دولتمرد بازنمایی کرده و یکی از مهم‌ترین جنبه‌های (ادعایی) دوره ریاست جمهوری خود یعنی توانایی تقویت مجدد گسترش اتحاد غرب و تقویت متحدان ایالات متحده برای مقابله با تهدید ناشی از حمله روسیه به اوکراین را برجسته کند.

این گزارش نوشت: اگر او بتواند با موفقیت و بدون حاشیه این رویداد سیاسی را پشت سر بگذارد، ممکن است انتقادات را از خود دور و توجهات را به سمت دونالد ترامپ برگرداند. در این صورت و تا زمانی که بایدن دوباره در کانون توجهات قرار گیرد، منتقدانش زمان کمتری برای جایگزینی او خواهند یافت.

برچسب‌ها