تربت‌حیدریه- ایرنا- نماینده قرارگاه جهادی وزارت کشور و مجری طرح "تکام" آن را شاخص‌ترین طرح تحول روستایی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: ساماندهی و اجرای طرح تکام (توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه) منجر به توسعه اقتصادی روستاها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین مجتبی‌زاده روز شنبه در کارگاه آموزشی دهیاران شهرستان تربت‌حیدریه پیرامون طرح تکام افزود: هدف دولت از اجرای طرح پیشرفت همه جانبه روستا، سکونت پایدار در روستاها و مهاجرت معکوس به روستاها، توانمندسازی روستاییان و بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در روستاها است.

وی بیان کرد: در راستای اجرای بهینه طرح تکام دولت تیمی از مجموعه فرهیختگان و افراد مسلط به کار و با فکر و اندیشه نو را از ۳۱ استان کشور تشکیل داده و از این افراد در راستای پیشبرد اهداف طرح به صورت بهینه استفاده خواهد شد.

نماینده قرارگاه جهادی وزارت کشور تصریح کرد: اکنون کشور به صورت یک "اداره" مدیریت می‌شود و با چنین روشی هرگز نتیجه لازم را کسب نخواهیم کرد، به طوریکه افراد یک سازمان به صورت دستوری فعالیت می‌کنند و حال آنکه طرح تکام به دنبال ایجاد احساس مسوولیت در افراد است.

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی دچار انحراف نگرشی شده‌ایم و هر کس برای رفع تکلیف به مقام بالادستی خود مراجعه می‌کند و حال سووال این است "پس شمای مسوول چکاره هستید"؟

مجتبی‌زاده از انحراف نگرشی به عنوان عارضه اداری کنونی کشور یاد کرد و گفت: تکام آمده تا این نگرش‌ها را تغییر دهد و هر کس بگوید من کاره‌ای هستم و لذا اگر مشکلی ببینم، در صدد رفع آن بر خواهم آمد.

وی همچنین اظهار کرد: مفاد و بخشنامه طرح تکام در قالب پنج سند بالادستی و متشکل از ۱۶ نظام پایه در وزارت کشور مصوب و برای اجرا به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده‌ است.

طرح تکام و استقلال اقتصادی روستاها

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه نیز گفت: امروز دومین جلسه توجیهی دهیاران و شوراها در زمینه تکام برگزار شده تا با اجرای این طرح، زمینه استقلال اقتصادی روستاها فراهم آید.

علی‌اکبر کی‌پور افزود: بنا است با اجرای طرح شاهد تحولات معیشتی در روستاها از طریق تولید ثروت در قالب‌های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی باشیم.

وی بیان کرد: همچنین با اجرای طرح تکام شاهد تفویض اختیارات بیشتر به روستاها و نیز ایجاد تحرک و پویایی در بین روستاییان خواهیم شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی نیز اظهار کرد: سند اقتصادی تکام که در قرارگاه جهادی وزارت کشور در حال پیاده سازی است، مبتنی بر ظرفیت‌هایی است که در روستاها شناسایی و با کمک دهیاران اجرا خواهد شد.

حمیدرضا سراجی افزود: از این سند باید به نحو مطلوب برای تقویت جامعه هدف که دهیاران و شوراهای اسلامی است، استفاده کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تربت‌حیدریه نیز در حاشیه نشست به خبرنگار ایرنا گفت: تکام یک طرح اقتصادی کارآفرینی مردم پایه و قرار است روستاییان تولیدات خود را با کمک یک نرم‌افزار کاربردی به نام "بارنج" عرضه کنند.

سیدعلی موسوی افزود: بارنج که از تولیدات قرارگاه جهادی وزارت کشور است، به منزله یک فروشگاه اینترنتی و محصولات روستایی را به سرتاسر کشور معرفی می‌کند.

شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌غربی مشهد قرار دارد.