سبزوار- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: طرح پایش در زیستگاه‌های حیات وحش این شهرستان، به عنوان یکی از محل‌های اصلی گذر گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی اجرا شد. 

محمدرضا بسملی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت حضور گونه در خطر انقراض یوز در مناطق زیست محیطی این شهرستان، افزود: حفاظت و نجات این گونه ارزشمند، نیازمند پایش مناطق یوزخیز و گشت و کنترل بیشتر منطقه است لذا این موضوع از اصلی ترین برنامه های این اداره در سال جاری است.

وی اظهار کرد: همچنین با مشارکت فعال جوامع محلی و افزایش آموزش در راستای ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست مناطق حاشیه زیستگاه یوزپلنگ و انجام اقدامات حمایتی، می‌توان از این گونه کمیاب در معرض خطر انقراض حفاظت کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: یکی از مهم‌ترین خطراتی که متوجه زیست این گونه جانوری در منطقه است وجود شاهراه ارتباطی پرتردد سبزوار - داورزن - میامی - شاهرود است، از این رو رعایت سرعت مطمئن خودروها به دلیل افزایش رفت و آمد در این مسیر اهمیت بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: خراسان رضوی یکی از زیستگاه‌های مهم گربه‌سانان ایران است، به گونه‌ای که تمامی گربه‌سانان کشور در خراسان رضوی زیست می‌کنند و زیست بیشتر گربه‌سانان شامل پلنگ ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، گربه شنی، کاراکال، گربه وحشی و گربه پالاس در سبزوار و شهرستان‌های همجوار آن در غرب استان گزارش شده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.