مشهد-ایرنا- امروز تمرکز بر جوانان و نخبگان شاه کلید و اصلی‌ترین عوامل رشد و توسعه جامعه به شمار می رود، طرح شبکه نخبگانی اساتید جوان دانشگاه موسوم به «عرصه» در راستای توجه به این سرمایه‌های ملی برای حل مسائل کشور شکل گرفته است.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح شبکه نخبگانی اساتید جوان دانشگاه تهران که نخبگان کمتر از ۴۰ سال در آن فعالیت دارند با عنوان «عرصه» یکی از راهکارهای عملی در راستای چگونگی حل مسائل کشور، توانسته در آغاز راه خود گام‌های مثبتی بردارد.

مشهد مقدس دیروز میزبان گردهمایی اعضای هیات علمی عضو شبکه نخبگان اساتید جوان دانشگاه تهران موسوم به عرصه بود.

دبیر این طرح که به همراه ۳۰۰ نفر از اساتید دانشگاه تهران برای حضور در گردهمایی مزبور به مشهد سفر کرده است در این خصوص به خبرنگاران گفت: طرح عرصه با هدف مسئله‌محوری، هویت‌بخشی و تحول دائمی در عرصه شبکه نخبگانی کشور شکل گرفته است.

حجت الاسلام محمد تنها افزود: در مذاکرات اولیه با معاون علمی ریاست‌جمهوری، این طرح بنا بود به صورت نمونه در پنج دانشگاه کشور اجرا شود. اما در نهایت، تصمیم بر آن شد که نمونه اولیه طرح در دانشگاه تهران و با محوریت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شود.

وی بیان کرد: در مذاکره با دستگاه‌های مختلف اجرایی، شبکه مسائل این دستگاه‌ها از طریق نهاد در اختیار اساتید قرار می‌گیرد و پس از احصای مسائل، راه‌حل مسئله در قالب طرح به دستگاه اجرایی باز می‌گردد تا پس از عقد قرارداد، نسبت به حل مسأله اقدام شود.

به گفته وی، ضمن این که اساتید نیز با نگاه و برداشت خود به دستگاه‌ها برای تهیه شبکه مسائل کمک می‌کنند که تاکنون بیش از ۳۰۰ استاد کمتر از ۴۰ سال برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده اند.

دبیر طرح عرصه عنوان کرد: ایجاد نگاه مسأله‌ محوری میان اساتید و اعضای هیأت علمی، ایجاد هسته‌های میان‌رشته‌ای و به کارگیری دانشجویان و شاگرد پروری از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

نخبگان مرواریدهایی که در صدف وطن می درخشند

رییس دانشگاه تهران در خصوص طرح عرصه عنوان کرد: هدف از ایجاد شبکه نخبگانی که با عنوان عرصه در دانشگاه تهران شکل گرفته، این است که دانشگاه و استادان هم در مدیریت دانشگاه و هم در بخش‌های مختلف فرهنگی و آموزشی برای حل مسائل کشور تعامل تنگاتنگی داشته باشند.

سید محمد مقیمی افزود: در این رویداد ۳۰۰ استاد دانشگاه تهران حضور دارند که به هر استاد ۱۰ دانشجو معرفی می‌شود و یک شبکه برای راهوری دانشجویان شکل می‌گیرد تا اساتید با در اختیار قرار دادن تجربه‌های خود این دانشجویان را به سمت حل مسائل کشور و تمدن سازی رهنمون سازند.

وی با کارگشا خواندن این طرح تصریح کرد: این رویداد را نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با حمایت بنیاد ملی نخبگان اجرا می‌کند.

دوره های نخبگانی و بهره مندی از معنویات

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران به اهمیت دوره های نخبگانی "عرصه" اشاره کرد و گفت: در این جمع اساتید سطح بالایی حضور دارند که با وجود شرایط مهاجرت، اما ماندند و برای خدمت به کشور در دانشگاه ها حضوری پر رنگ دارند.

حجت الاسلام محمد مهدی کرمی در خصوص مباحثی که در این دوره ارائه می شود، بیان کرد: طرح مباحث معرفتی و انسان شناسی برای اساتید نخبه دانشگاه و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در خصوص مسائل مهم کشور از جمله مباحث مورد بحث و بررسی در این دوره ها است.

وی با اشاره به اینکه این دوره ها زمینه را برای «شاگرد پروری» فراهم می کند، ابراز کرد: ایجاد هسته‌های میان‌رشته‌ای و به کارگیری دانشجویان از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران به ضرورت توجه بیش از پیش به ظرفیت دانشجویان و تعامل میان استاد و دانشجو اشاره کرد و گفت: دانشجویانی با ظرفیت بالا در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و ما باید شرایط را برای آن ها فراهم کنیم.

گام درست نخبگان دلسوز در مسیر آبادانی کشور

یکی از اساتید حاضر در این دوره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه دانشجویان نخبه نقش ویژه و مهمی در توسعه و پیشرفت کشورمان در عرصه‌های مختلف دارند، گفت: اگر دانشگاه‌ها نقش بزرگ و تعیین‌کننده‌ای در تحول و توسعه کشورها و ملت‌ها بر عهده دارند، قطعا نقش دانشجویان نخبه نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است که باید قدر و منزلت آنان را بدانیم.

ایمان مردانی با بیان اینکه باعث غرور، خوشحالی و افتخار است که در جمع اساتید نخبه دلسوز هستیم، عنوان کرد: نقش هدایت جامعه به سمت پیشرفت و توسعه بر عهده نخبگان جامعه است و از این رو جامعه از آنها انتظار دارد.

وی ادامه داد: شهید سردار سلیمانی هم به خاطر احساس وظیفه و مسئولیتی که بر عهده داشت، کل دنیا را از وجود خطر تروریست داعش نجات داد، بنابراین به عنوان نخبه مطرح است و الگوی خوبی در این مسیر است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نخبگان جامعه، وظایف سنگینی برعهده دارند و باید نقش و وظایف خودشان را با توجه به نیاز جامعه به خوبی بشناسند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه باید از وجود پربرکت دانشجویان و جوانان نخبه به بهترین شکل بهره‌مند شود و آنها نیز باید در حد توان در مسیر خدمت رسانی تلاش کنند.