به گزارش ایرنا، حسن نوری زاده روز پنجشنبه در مراسم بهرهبرداری از طرح توسعه ایستگاه راهآهن شهید مطهری مشهد افزود: توسعه زیرساخت های ایستگاه شهید مطهری به تسریع در اسکان کارگران و تامین نیازهای آنان کمک خواهد کرد.
وی در این مراسم که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، از وی خواست تا فرآیند فراهم کردن زمینه حضور و فعالیت بیشتر فعالان اقتصادی بخش خصوصی در ایستگاه شهید مطهری مشهد و تامین نیازها و زیرساخت های لازم برای آنان را شتاب دهد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ایستگاه شهید مطهری در چهارراه اصلی حوزه ترانزیت و حمل و نقل شرق کشور قرار گرفته است، از این رو تکمیل هر چه سریعتر ساخت پل هوایی در نزدیکی ایستگاه شهید مطهری برای تردد کارگران، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی کارگری، احداث ساختمان در محل سکوهای تخلیه و بارگیری واگنها، ایجاد امکان خروج تریلی ها از سکوهای بارگیری ضروری است.
نبود باسکول یکی از مشکلات صادرکنندگان
رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این مراسم با قدردانی از برخی زیرساختهای ایجاد شده در ایستگاه شهید مطهری مشهد، گفت: یکی از مشکلات مهم صادرکنندگان نبود باسکول در مسیر برگشت واگنهای صادراتی به ایستگاه شهید مطهری است، چرا که باسکول در زمان رفت واگن ها وجود دارد اما در زمان برگشت مهیا نیست.
کاظم شیردل با اشاره به مواردی که منجر به افزایش قیمت تمام شده کالای صادراتی از طریق راه آهن میشود، افزود: انبارداران از راهآهن محلی را برای انبار عمومی در نزدیکی ایستگاه شهید مطهری اجاره کردهاند، اما استفاده از این انبار به ازای هر ورود کالا ۱۰ میلیون ریال برای صادرکننده هزینه سربار دارد، این انبارداران ۱۰ برابر مبلغی که بابت اجاره محل به راه آهن پرداخت میکنند، از صادرکننده بابت انبار بار دریافت مینمایند.
وی بیان کرد: علاوه بر کرایه حمل و خدماتی که به صادرکننده در ایستگاه راه آهن ارایه میشود، مبلغی بابت بوژی روزانه از واگن بخش خصوصی گرفته می شود، از آنجا که این بوژی (به سامانه حرکتی واگن گفته میشود و متشکل از قاب، فنربندی، چرخ و محور، ترمز و ادوات مربوطه است) چون در رسید "پشت بارنامه" لحاظ نمی شود، امکان لحاظ کردن آن در مبلغ نهایی واگذاری بار به طرف خارجی از سوی صادرکننده وجود ندارد.
به گفته وی، در این بخش صادرکننده هزینه مضاعفی را بابت بوژی پرداخت میکند.
رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: مبلغی که به عنوان عدم لحاظ شدن بوژی در رسید "پشت بارنامه" محاسبه میشود، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز در آن لحاظ شده، اگر قرار است بخش حمل و نقل که طبق قانون معاف از مالیات است به این نحو مشمول پرداخت مالیات شود، بخش خصوصی متضرر خواهد شد. این مالیات باید توسط راه آهن پوشش داده شود در غیر این صورت قیمت تمام شده کالای صادراتی افزایش مییابد.
بیشتر بخوانید:
طرح توسعه ایستگاه راه آهن شهید مطهری در حوالی مشهد به بهره برداری رسید