به گزارش ایرنا، اسماعیل فراهانی درباره چالشهای پیشروی این سازمان برای خدماترسانی بهتر به مردم گفت: سازمان اورژانس چالشها و مشکلات بسیاری دارد که تأثیر مستقیمی در خدماترسانی به مردم دارد. اول بحث کمبود نیروی انسانی است به طوری که ما با کمبود ۱۸۰۰ نفری نیرو در سطح استان تهران روبهرو هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به تکالیف قانونی که برای اورژانس استان تهران بر اساس طرح پوشش فراگیر خدمات فوریتهای پزشکی تعیین شده است باید کل استان، شهرستانهای اطراف پایتخت و جادهها را تحت پوشش خدمات و فوریتهای پزشکی قرار دهیم و برای ارائه خدمات بموقع و سریع باید ۷۰۰ پایگاه اورژانس داشته باشیم اما این درحالی است که اکنون ۲۹۹ پایگاه فعال اورژانس در تهران داریم.
معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران با اشاره به اینکه کمبود حدود ۴۰۰ پایگاه در پایتخت ضمن فشارکاری روی دیگر نیروها سبب زمانبر بودن ارائه خدمات میشود، عنوان میکند: با توجه به شاخص جمعیت، شاخص کیلومتر جادههای اصلی و روستایی و شاخص زمان رسیدن نیروها بر بالین مصدومان باید تعداد پایگاهها افزایش پیدا کند که این کمبود بیانگر عقبافتادگی از توسعه پایگاههای اورژانس است.
فراهانی ادامه داد: کمبود پایگاه و نیروی تخصصی اورژانس که رشتههای فوریتهای پزشکی، پرستاری و هوشبری است، خدمات را با چالش روبه رو کرده است و برای اینکه بتوانیم به نیاز مردم در کمترین زمان پاسخ دهیم، فشارکاری بسیاری روی نیروها وارد شده است.
به گفته این متخصص اورژانس تهران، برای جبران این کمبودها باید مجوزهای استخدام را در بحث اورژانس افزایش دهند و متناسب با آن، تعداد تشکیلات اورژانس هم توسعه پیدا کند اما ریشه کمبود مشکل نیرو در اورژانس تهران به این دلایل ختم نمیشود.
۲۵ درصد مأموریتهای اورژانس کل کشور در تهران است
معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران گفت: حجم کار در تهران نسبت با دیگر شهرستانها بسیار بالاست به طوری که ۲۵ درصد مأموریتهای کل کشور در تهران انجام میشود اما ۲۵ درصد منابع آن در تهران نیست. حال دریافتی نیروهای تهران با دیگر کارکنان اورژانس در اقصی نقاط کشور تفاوتی ندارد به همین دلیل ماندگاری در پایتخت با این حجم کاری ندارند و ترجیح میدهند در شهرهای خودشان خدمت کنند.
دریافتی نیروهای اورژانس تهران باید ۲۰۰ درصد افزایش باید
فراهانی با اشاره به راهکارهایی برای رفع دغدغههای نیروی شاغل در بخش اورژانس افزود: اولین اقدام، میزان دریافتی کارکنان باید به نسبت حجم کاریشان افزایش پیدا کند به طوری که شغل نیرویهای اورژانس به گونهای است که همواره دوکار را همزمان انجام میدهند هم رانندگی آمبولانس هم خدمات دهی به مصدومان است به طوری که اکنون دریافتی که دارند برای یک کار محاسبه میشود.
وی با ذکر مثالی تاکید کرد: اگر یک راننده در بخش دولتی مثلاً ماهانه ۱۵ میلیون تومان درآمد دارد فقط کار رانندگی برعهده اوست اما نیرویهای اورژانس هم رانندگی میکنند هم خدمات پزشکی را ارائه میدهند و همان حقوق را هم دریافت میکنند.
به گفته معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران، برای جبران این کمبود حداقل باید دریافتی کارکنان اورژانس ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کند چرا که شغلشان فرسایشی است، استرس بالایی دارد و حجم کارشان بسیار بالاست پس برای نگهداشت این نیروها در تهران این اقدام میتواند ثمربخش باشد.
فراهانی با اشاره به کمبود تعداد آمبولانسها تصریح کرد: با توجه به شاخص جمعیتی باید در تهران ۹۰۰ دستگاه آمبولانس داشته باشیم تا بتوانیم خدمات اورژانس را در زمان استاندارد ارائه دهیم اما در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه آمبولانس فعال داریم که خدمات اورژانس را به مردم ارائه میدهد.
معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران با اشاره به تعداد موتورلانس برای ارائه خدمات سریعتر بیان کرد: تعداد مورد نیاز برای رسیدن به حداقل زمان ارائه خدمات ۴۰۰ دستگاه است که اکنون در ناوگان اورژانس تهران ۲۰۰ دستگاه موتورلانس داریم.
زمان استاندارد رسیدن به مصدوم ۱۲ دقیقه است
فراهانی با اشاره به اینکه زمان استاندارد برای رسیدن به مصدوم و ارائه خدمات درمانی پیش بیمارستانی در کلان شهر تهران حدود ۱۲ دقیقه است که باید در ۹۰درصد مأموریتها به این زمان برسیم اما با توجه به مشکلات مطرح شده کمبود نیرو و تجهیزات اکنون زمان ۱۵ دقیقه و نیم است که برای جبران این زمان موتورلانس را فعال و تقویت کردیم که این موتورها به طور میانگین در ۱۲ دقیقه به محل حادثه میرسند اما آمبولانسها به خاطر ترافیک شهری هنوز با استاندارد فاصله دارد.
۷۰ درصد ناوگان اورژانس بالای ۱۵سال عمر دارد
معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران با اشاره به فرسودگی ناوگان اورژانس بیان کرد: ۷۰ درصد ناوگان اورژانس بالای ۱۵ سال عمردارد که هزینه نگهداری آنها افزایش پیدا کرده و عملاً بخش اعظم اعتبارات اورژانس برای تعمیر و نگهداری آنها هزینه میشود که نیاز دارد نوسازی شود و البته عقبماندگیهایی که ایجاد شده باید به سیستم تزریق شود تا زمان ارائه خدمت به مردم با استانداردهای موجود اورژانس نزدیک شود.
کشور به سه هزار دستگاه آمبولانس نیاز دارد
به گفته فراهانی، در سطح کلان برای واردات آمبولانس مجوزها صادر شده، اعتبارات آن هم تأمین شده است اما متأسفانه تحریمها اجازه نمیدهد واردات صورت گیرد چرا که خودروی آمبولانس تابع استانداردهای خاصی است و تولید داخل هم برای آن وجود ندارد تا نیاز اورژانس پیش بیمارستانی را پاسخ دهد. طی پیگیریها مقرر شده است حدود ۵۰۰ دستگاه آمبولانس خریداری شود که ۲۵۰ دستگاه آن وارد شد و اکنون در حال تجهیزشدن هستند تا به ناوگان خدماترسانی تهران اضافه شوند اما این تعداد جوابگوی شاخص جمعیتی چه درسطح استان و چه کشور نیست چرا که کشور بالای سه هزار دستگاه آمبولانس نیاز دارد.