تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیته گردشگری شورای شهر از تاسیس موزه شهری در عمارت بلدیه تهران (خانه شهر) خبر داد و گفت: هم اینک این مجموعه در حال آماده سازی است و بزودی افتتاح می‌شود.

سید احمد علوی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قرار است فضای داخلی این عمارت به کاربری فرهنگی و گردشگری تغییر کند که اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، عمارت بلدیه تهران یا خانه شهر (ساختمان پیشین شهرداری تهران) به زمان خودش ساختمان باشکوهی بوده است که به دستور «موسیو گاسپار ایپگیان» شهردار ارمنی وقت تهران، در سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۲ شمسی در ضلع شمالی میدان امام خمینی (توپخانه یا سپه) تهران ساخته شد که طراح آن فردی به نام «نیکلای مارکوف» معمار گرجستانی - ایرانی بود.

عضو شورای شهر تهران یادآور شد: چند سالی است که عمارت بلدیه در میدان امام خمینی در حال بازسازی است البته فقط نمای بیرونی ساختمان بلدیه به شکل گذشته ساخته‌ شده و داخل مجموعه ساختمان مطابق پلان اولیه نیست.

علوی با بیان اینکه بنای این ساختمان در ۱۸ هزار مترمربع قرار دارد، افزود: قرار است کاربری فرهنگی در نظر گرفته شده فقط در چهار طبقه این عمارت (دو طبقه زیرزمین و دو طبقه روی زمین) در زمینی به مساحت چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع برپا شود.

وی طراحی ساختمان بلدیه را آمیزه‌ای از معماری غرب و معماری دوره اسلامی ایران عنوان کرد و ادامه داد: این نوع معماری کم و بیش‌در آثاری همچون دبیرستان البرز، عمارت پستخانه، مدرسه دارالفنون و زندان قصر قابل مشاهده است.

علوی یادآور شد: عمارت بلدیه نخستین ساختمان اداری دوره پهلوی بوده است که اواخر دهه ۴۰ و در تداوم تخریب بناهای ارزشمند دوره قاجار تخریب شده و ساختمان دیگری به جای آن ساخته نشد و تنها امکان بازآفرینی آن باقی مانده است.

رییس کمیته گردشگری درباره تاریخچه این ساختمان قدیمی گفت: ساختمان بلدیه در سال‌های ۴۵ تا ۴۸ ویران و بجای آن فضای سبز ایجاد شد پس از آن این مکان به پایانه اتوبوسرانی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه واگذار گردید اما ساخت دوباره عمارت بلدیه در فروردین سال ۹۴ در راستای انجام پروژه «طرح ساماندهی میدان امام خمینی» در میدان توپخانه با همان شکل و نما از سر گرفته شد.

وی با تاکید بر نما و دکور زیبای خانه شهر تهران گفت: نما و دکور این ساختمان اکنون در شهرک سینمایی غزالی برای ساختن فیلم‌های تاریخی شبیه‌سازی شده است.

علوی اضافه کرد: در ضلع شمالی ساختمان بلدیه تهران، یک کوچه باریک چهار متری بوده است که کوچه پشت شهرداری نام داشته و ساختمان‌هایی که بر این کوچه باریک جای گرفته بودند پس از تخریب ساختمان شهرداری به نمای میدان توپخانه بدل شده‌اند.