تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۱

همدان- ایرنا- مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه برداشت سیر در استان آغاز شده است گفت: پیش بینی می شود امسال ۵۸ هزار و ۷۵۵ تن سیر از اراضی زیر کشت برداشت شود.

علی بایگانه روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: سطح زیرکشت سیر در استان همدان چهار هزار و ۵۲ هکتار با عملکرد میانگین ۱۴.۵۰ تن در هکتار میزان برداشت است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان تولید سیر استان را شهرستان بهار با تولید ۲۸ هزار و ۳۴ تن در یک هزار و ۹۳۴ هکتار به خود اختصاص داده است.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: رتبه بعدی تولید سیر در شهرستان همدان با تولید ۲۴ هزار تن سیر در یک هزار و ۶۰۰ هکتار با عملکرد ۱۵ تن در هکتار است.

بایگانه یادآور شد: شهرستانهای تویسرکان با برداشت سه هزار و ۹۲۰ تن سیر از ۳۸۰ هکتار و اسدآباد با برداشت یک هزار و ۳۸۰ تن سیر از ۱۲۴ هکتار اراضی کشت سیر در رده های بعدی تولید سیر در استان همدان قرار دارند.

اواخر تیر و اوائل مرداد زمان فصل برداشت سیر از مزارع پس از کاشت ۹ ماهه است.

استان همدان یکی از مناطق اصلی کشت سیر در کشور است و در برخی سال‌ها بیش از ۵۰ درصد تولید سیر کشور را به خود اختصاص داده است.

میزان برداشت سیر در استان همدان در سالهای ۱۴۰۱ ، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را به ترتیب ۴۳ هزار و ۶۵۵ تن، ۵۵ هزار و ۶۰۱ تن و ۵۸ هزار و ۷۵۵ تن است.

سیر همدان که با نوع آب و هوا و خاک منطقه و تابش نور خورشید کافی دارای کیفیتی خوب و مطلوب است در سال ۱۳۹۶ به ثبت ملی و سپس در خرداد سال گذشته نیز به ثبت جهانی رسید.