تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷

شیراز - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد: در قالب طرح مدیریت همبست آب، انرژی و غذا با استفاده از اسکن‌های ماهواره‌ای و سنجش از راه دور، نیازهای تغذیه‌ای و رطوبتی خاک ارزیابی و مشخص می‌شود که فاز نخست عملیات اجرایی این طرح برای ۲۱۴ هکتار از اراضی دهستان خسرو شیرین شهرستان آباده در حال اجراست.

به گزارش ایرنا، مجتبی دهقان پور یکشنبه در این باره به خبرنگاران گفت: منابع آب این منطقه شامل یک دهنه چشمه با متوسط دبی ۱۲۰ لیتر بر ثانیه و چهار حلقه چاه با کیفیت عالی با دبی مجموع ۱۰۸ لیتر بر ثانیه موجود است که مجموع آب در دسترس با در نظر گرفتن دبی آب سطحی میزان ۲۲۸ لیتر برآورد می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس درباره اثرات اجرایی این طرح افزود: حسابداری آب و برآورد دقیق میزان کاهش مصرف آب، حسابرسی آب قابل ارتقا بین بخشی به آب شرب و تأمین امنیت آبی در چارچوب همبست امنیت آب، غذا و انرژی از جمله مزایای اجرای آن است.

وی اضافه کرد: تأمین سرمایه و پیاده‌سازی شبکه تجاری و اقتصادی، ارتقای بهره‌وری آب و امنیت آبی، پیاده‌سازی شبکه توزیع آب با کیفیت که حاصل کاهش مصرف آب بخش کشاورزی و انتقال به بخش شهری است از دیگر مزایای این طرح است.

دهقان پور با بیان اینکه اجرای سامانه‌های نوین و هوشمند آبیاری از جمله ملزومات اجرای طرح همبست آب، انرژی و غذاست، اظهار کرد: بهینه‌سازی حداکثری مصرف آب و نهاده‌های پایه در این طرح به عنوان هدف دنبال می‌شود،با اتخاذ این رویکرد و سیستم، مصرف نهاده‌ها کاهش می‌یابد و کیفیت محصولات تولیدی افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس هدف از اجرای طرح همبست آب، انرژی و غذا را توسعه پایدار و بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک و پیشگیری از استفاده بی‌رویه انرژی در بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی دانست که باعث جلوگیری از آلودگی محیط زیست و تخریب منابع آب می‌شود.

شهرستان آباده در فاصله ۲۷۲ کیلومتری شمال شیراز در استان فارس قرار دارد.