۲۶ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9630103
T T
۰ نفر
کشاورزی پایدار ، تامین غذای سالم دغدغه امروز جامعه بشری ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/26 علمی آموزشی.کشاورزی.کم نهاده تهران - امروزه دنیا با چالش های جدی مواجه است مانند گرم شدن کره زمین ، افزایش روز افزون نیاز به انرژی ، کاهش کمیت و کیفیت آب ، افزایش پسماندهای شهری و صنعتی ، تخریب خاک و از همه مهمتر امنیت غذایی بشر است.
امروزه با افزایش جمعیت کره زمین ؟ تامین غذای سالم و دسترس بودن آن از اهمیت زیادی برخوردار است . اینکه غذا به اندازه کافی در دسترس همگان باشد ، الگوی مصرف غذا و نظام غذایی هم از ثبات مشخصی برخوردار باشد.
امنیت غذایی از چالش های مهم دنیا است و اگر در امنیت غذایی دقت کنیم به این می رسیم که مسئله پایداری و ثبات در کشاورزی از ارکان امنیت غذایی است و دراین جا ست که نقش کشاورزی بسیار پررنگ دیده می شود.
می بینیم که در واقع خود کشاورزی از جمله فعالیت هایی است که نقش اساسی در تامین امنیت غذایی دارد.
اما این سوال پیش می آید که آیا کشاورزی های موجود با امنیت غذایی در تضاد نیستند ؟ عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور دراین زمینه گفت: متاسفانه آمارها رقم بالایی از مصرف سموم را در کشور نشان می دهد. سالانه به طور متوسط حداقل 20 میلیون لیتر سم در کشور مصرف می شود . در سال 1386 حدود 26 میلیون لیتر سم در کشور استفاده شد که از این مقدار 19 میلیون لیتر در زراعت و بقیه در باغات مصرف شد.
اسکندر زند افزود: استاندارد جهانی مصرف سموم در برخی کشورهای اروپایی تا دو لیتر در مزارعشان است ولی در ایران ما در بخش زراعت 19 میلیون لیتر را در 12 تا 13 میلیون هکتار زمین مصرف می کنیم یعنی مصرف سم در ایران بالای یک لیتر برای هر هکتار است که بسیار زیاد است.
وی معتقد است : بدتر از این مساله موضوع بد مصرف کردن سموم است یعنی کشاورز ازاین نهاده ها درست و به موقع استفاده نمی کند.
زند افزود: در ایران طبق آمار حدود چهارده و نیم تا 15 میلیون هکتار زمین زراعی وجود دارد که بیش از دو و نیم میلیون هکتار باغی است و بقیه زراعی است و نزدیک به شش و نیم میلیون هکتار زیر کشت گندم است یعنی در نیمی از زمین زراعی ما گندم آبی و دیم کشت می شود که حدود دو میلیون هکتار گندم آبی و بقیه دیم است.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور با تاکید بر اهمیت کشاورزی سالم گفت: دراین جا می توان کشاورزی را به چند دسته پرنهاده و پایدار تقسیم کنیم.
اسکندر زند افزود: در کشاورزی پرنهاده میزان مصرف کود و سم در حد حداکثر است در این روش محصول خوب تولید می شود اما مسئله اصلی مصرف بیش از حد کود و سم و تاثیر سوء آن بر خاک و سلامت انسان است.
وی اظهار داشت : تا چه وقتی مدتی می توان با این روش کشاورزی پیش رفت ؟ بدون شک این روش جایی و زمانی به پایان می رسد زیرا خاک از بین می رود ، آبها شور، تولید کم می شود و در نهایت امنیت غذایی به خطر می افتد.
زند ادامه داد: بنابراین برای اینکه امنیت غذایی ما در آینده تامین شود باید کشاورزی را طوری مدیریت کنیم که پایدار باشد تا امنیت غذایی نسل های آینده هم تضمین شود بنابراین باید به کشاورزی پایدار یا همان کشاورزی اکولوژیک روی آوریم.
کشاورزی پایدار یا اکولوژیک یعنی کشاورزی که درآن نهاده ها ( کود و سم ) بیش از حد و زیاد مصرف نمی شود بلکه درست و بجا مصرف می شود.
وی گفت: البته کشاورزی کم نهاده هم داریم و حد افراطی آن کشاورزی اورگانیک است البته نه به این معنا که اصلا نهاده مصرف نکنیم بلکه بسیار کم و کاملا از روی اصول مصرف شود که حدود پنج تا 10 درصد کشاورزی دنیا ارگانیک است و در ایران هم آغاز شده است.
زند با اشاره به آمار بالای مصرف سموم در کشور اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما کشاورزان برای مصرف نهاده آموزش نمی بینند ، سموم را به موقع مصرف نمی کند ، آزمایش خاک کمتر صورت می گیرد تا نیاز واقعی آن مشخص شود.
وی ادامه داد:با وجودی که خاک و یا محصول به کود و سم نیازی ندارد ، با این حال کشاورز به دلیل نا آگاهی از سموم استفاده می کند وقتی مصرف بیش از حد سموم ادامه پیدا کند آفات و بیماری ها در برابر آن مقاوم می شوند از این رو دیگر هیچ کاربردی نخواهد داشت.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور افزود: کشاورزی ما در بعضی جاها پیشرفته است ، در مناطقی به صورت سنتی باقی مانده نده و برخی موارد هم بینابین است اما در مجموع کشاورزی ما هنوز جا دارد که پیشرفت کند و پیشرفته تر و پایدار تر باشد.
وی در خصوص مدیریت آفات در مزارع گفت : البته دراین راستا یکی از راه هایی که در کشور مطرح است مبارزه بیولوژیک است یعنی استفاده از موجودات علیه خودشان که کم خطرتر است و اثرات سوء کمتری دارد.
وی اظهارداشت: این روش در کشور آغاز شده در در نهادهای ذیربط محققان و پژوهشگران امر در حال تحقیق و پژوهش دراین زمینه هستند ؟ در هرصورت وضع ما بد نیست اما برای عملیاتی شدن در سطح وسیع نیاز به کار بیشتری دارد.
علمی /9014 شماره 040 ساعت 14:11 تمام
۰ نفر