به گزارش ایرنا، محمدعلی موسی پور گرجی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با اقداماتی که در سال گذشته انجام شده است توانستیم بالاترین میزان تخلیه و بارگیری را در ادوار فعالیت این بندر به ثبت برسانیم و در اهداف سال جاری هم برنامه ریزی شده تا رکورد بالاتری نسبت به سال گذشته به ثبت برسد.
وی گفت: تنها پس از گذشت ۱۳۹ روز از امسال عملیات تخلیه و بارگیری کالا در این بندر از مرز ۲ میلیون و ۳۴ هزار و ۹۷۷ تن گذشت که این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۱۹ درصدی را نشان میدهد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: از عملیات تخلیه و بارگیری انجام شده، یک میلیون و ۳۵۶ هزار و ۱۸۶ تن که میزان ۶۸ درصد حجم تخلیه را در بر میگیرد مربوط به واردات انواع کالا، شامل غلات، روغن خام خوراکی، چوب و ... و ۶۴۴ هزار و ۷۱۷ تن که میزان ۳۲ درصد بارگیری را نشان میدهد شامل مصالح ساختمانی، سیمان و لوله تو پر مربوط به صادرات و ترانزیت کالا میباشد که با این توصیف در حجم واردات کالا ۱۸ درصد و در صادرات ۳۲ درصد در هم سنجی با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
موسی پور گرجی همچنین به نقش تعیین کننده سرمایه گذاران بخش خصوصی و اپراتور تخلیه و بارگیری در تامین تجهیزات اشاره کرد و افزود: با استفاده از توان متخصصان بومی تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری تعمیر و در حالت آماده به کاری کامل قرار دارند و بخشی هم توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی تامین شده است که با این اقدامات عملیات بندر از سرعت بهتری برخوردار شده است و نیز با سیاستهای سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری تجهیزات بیشتری جهت ارتقاء توان عملیاتی به بندرامیرآباد الحاق خواهد شد.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه عمده بار صادراتی از بندر امیرآباد به کشورهای حوزه C.I.S سیمان، مصالح ساختمانی و مواد معدنی را تشکیل میدهد، گفت: علاوه بر موقعیت خاص این بندر و نزدیکی به کارخانجات سیمان استانهای مازندران، گلستان، سمنان و تهران از طریق اتصال به شبکه ریلی، شرکتهای کشتیرانی هم با تقویت ناوگان دریایی نقش مهمی را در رشد بندر داشته اند و امیدواریم با حمایت همه جانبه و تسهیل در امر صادرات، قوانین و مقررات شاهد رشد بیشتری در سهم صادرات همه محصولات بازرگانان و تولیدکنندگان کشورمان باشیم.
وی افزود: با افزایش ۲۱ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر شمالی از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در دریای خزر جابجا شده است که ۵۶ درصد از این جابجایی سهم بندرامیرآباد بوده است.
به گزارش ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم میتواند با شکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
منطقه امیرآباد از ظرفیتهای بندری بسیار مناسبی برخوردار است و میتواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بهویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.